Fuska och bli rik – Monopol 2018

Skoningslösa sabotage och falskspel belönas i den nya versionen av det klassiska brädspelet

Av: Jon Weman

Publicerad:
Uppdaterad:

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Nu är Monopol väldigt långt från ursprunget som var tänkt att illustrera kapitalismens problem. 2018:s version är råkapitalistisk.
Foto: - / AFP HASBRO GAMING
Nu är Monopol väldigt långt från ursprunget som var tänkt att illustrera kapitalismens problem. 2018:s version är råkapitalistisk.

KULTUR

En brädspelsrenässans har dragit genom världen de senaste åren, och vid sidan av nya djupa och komplexa spel kan gamla Monopol, familjekvällarnas klassiker, verka trist och föråldrat. Men i en ny version, som tillverkaren Hasbro släpper till hösten, blir det möjligt att göra något som få andra spel tillåter – fuska.


I denna ”Cheater’s Edition” kan spelarna exempelvis stjäla pengar från banken, regelvidrigt ta ut överhyra, eller flytta motspelarnas pjäs i stället för sin egen. Den som kommer undan med det, kan med gott samvete behålla de pengar eller andra fördelar hen tillskansat sig; den som upptäcks får böter eller andra straff.

”En del experter säger att Cheater’s Edition kan spegla hur samhället belönar skrupellöst beteende”, konstaterar affärstidningen Business Insider, som bland annat intervjuat ekonomiprofessorn Dean Baker: ”Det påminner om hur de stora bedrägerierna under finanskrisen förblivit ostraffade.”


Monopol har blivit världens mest framgångsrika brädspel trots att det, som experterna på Board Game Geek påpekar, egentligen sällan är kul. Efter de första omgångarna, när allt har blivit uppköpt, handlar det – om man är två – bara om att springa runt ekorrhjulet tills den som gjort bäst placeringar ruinerar motspelaren, som obönhörligt tvingas inteckna den ena gatan efter den andra.

Elisabeth Magie lurades på sin uppfinning, det första Monopolspelet.

Ingen skicklighet i världen kan vända den nedåtgående spiralen – bara råtur. Är man fler kommer först en fas där spelare bildar oheliga allianser och byter egendomar med varandra, tills någon skaffat en vinnande portfölj och man går in i mönstret ovan. Enligt sajten OnlineCasinos enkät skapar Monopol fler familjegräl än något annat undersökt spel.


Och så är det faktiskt tänkt. Spelets skapare, Elizabeth Magie, var kontorist, sällskapsspelsentusiast och anhängare av den socialistiska organisationen Georgisterna, som bland annat ansåg att all mark borde vara offentlig egendom. Hon tänkte det sig inte främst som familjenöje utan som en demonstration av kapitalismens problem. ”Målet är detsamma som mänskligheten i stort tycks ha, det vill säga ansamlandet av rikedom”, skrev hon bland annat. Reglerna var perfekt utformade för att få fram hennes poäng: att den som är stor bara blir större och att marknadens naturliga utveckling är mot just – monopol.


Naturligtvis stal en av hennes bekanta idén och sålde den till företaget Parker Brothers, som bytte namn på spelet och tjänade en förmögenhet; också ett slags illustration av kapitalismens funktionssätt. Att Elizabeth Magie var uppfinnaren återupptäcktes inte förrän under 1980-talet, och så sent som 2015 nämndes hon fortfarande inte i historiken (som numera verkar borttagen) på Hasbros hemsida.

Spelet blev en succé, men det politiska budskapet gick de flesta förbi. Kicken i att sitta med överhanden och gradvis plocka av sina medspelare allt var det som drog, och spelarna verkade efter varje spelomgång glömma hur trist det var varje gång man i stället var i hopplöst underläge. Som vanligt tenderade alla att identifiera sig med samhällets vinnare. Elizabeth Magie gjorde också en variant med mer demokratiska och rättvisa regler – som floppade.


Genom åren har Monopol tryckts i otaliga upplagor. Den politiska tråden plockades upp igen på 1970-talet av inofficiella, superproggiga Världsmonopol (senare Världskontroll), som skulle illustrera imperialismteorin om världshandeln. Det blev aldrig någon riktig hit, men det går i alla fall att komma över exemplar i gott skick på Tradera för 50 kronor.

2016 kom ett försök att anpassa spelet till det kommande ”kontantfria samhället” med Monopoly: Ultimate Banking, som kom med egna kreditkort och kortläsare. Men det var en förändring som mest låg på ytan.


Hasbros studie från januari i år visar att runt 50 procent av alla Monopolspelare fuskar (som i alla studier företag själva gör kan resultatet förstås vara putsat för att väcka medieuppmärksamhet, det vill säga... fusk). Deras första reaktion var att lansera en app där man kan anmäla motspelarnas fusk till ”Mr Monopoly” och få skräddarsydda straff utmätta i realtid. Men den idén feltolkade tidsandan. Redan några månader senare valde företaget alltså den motsatta vägen – att bejaka fusket.

Helt lyckas dock inte Cheater’s Edition uppdatera sig för att realistiskt matcha kapitalismen av i dag.

Foto: TT
NKS – dyraste tomten som visar sig vara en usel investering.


Här är några förslag till en version som bättre skulle spegla dagens ekonomiska system:


Till att börja med – det är djupt orealistiskt att den som upptäcks straffas. Den regeln bör självklart bara gälla tills spelarna kommit över en viss förmögenhetsgräns. Efter det kan du hämta ut ett too big to jail-kort, som du kan använda hur många gånger som helst under spelet för att aldrig ens komma i närheten av fängelset. På en högre nivå ska du kunna parkera dig på rutan ”Panama” permanent.

Spelaren som är bankir kan aldrig gå i konkurs. Skulle hans pengar ta slut får han, i ett första steg i enlighet med EU-beslutet från 2015, tömma alla andra spelares konton ned till 100 000 euro. Skulle det inte räcka trollar Centralbanken fram upp till en triljon dollar ur luften för att täcka hans skulder.

Den dyraste tomten är numera inte Norrmalmstorg utan Nya Karolinska. Det är dock ingen speciellt bra investering. Att bygga hus där kostar 62 miljarder. Att byta dörr på huset kostar 1,2 miljoner extra.

Om din spelpjäs hamnar på vårdcentralen Serafen bör du däremot slå till
direkt. Ett par omgångar efter uppköpet har den ökat i värde 30 gånger. 

Bilpjäsen i den nya versionen är sponsrad av Volkswagen. Den släpper
i hemlighet ut avgaser som förgiftar motspelarna.

De ursprungliga reglerna tillåter, redan realistiskt, att alla järnvägsstationer ägs av olika spelare. Tågen kommer alltid fram timmar för sent, eller inte alls, eftersom ingen kan komma överens om vem som ska använda spåren. Men det gör inget, för de ger miljoner i vinst i alla fall.

Framtida mer avancerade upplagor av spelet fortsätter på den hög-
teknologiska linjen från Ultimate Banking och kommer produceras i samarbete med Apple. Varje gång en ny version lanseras blir alla gamla spelplaner automatiskt oanvändbara.

Publicerad:

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

ÄMNEN I ARTIKELN