Hoppa till innehållAftonbladetAftonbladet

Dagens namn: Lydia, Cornelia

Black Week-hetsen är omöjlig att välja bort

Unga kvinnor är numera lika skuldsatta som männen

Black Week introducerades i Sverige 2013.

”Det är superlöjligt.”kommenterar Linnea Josefsson, 30, den stress, oro och ångest hon får nu under Black Week, med alla dess reapriser och specialerbjudanden. Reklamen går rakt in i henne och hon känner sig hetsad att köpa saker hon kanske inte behöver, i värsta fall för pengar hon inte har. Skynda fynda, i morgon kan det vara för sent!

Tänk, det är som om de där proggtomtarna på 70-talet hade en poäng när de sa att reklam var skadligt och därför borde hårt begränsas.

Hajpat hårstylingverktyg.

Nåja, här står vi 50 år senare och det uppstår kravaller på Rusta över ”Dyson Dupe”, ett hårstylingverktyg som hajpats av influencers på sociala medier. Kronofogden oroar sig samtidigt för den snabbt ökande skuldsättningen hos unga kvinnor. Det förra måste man åtminstone få fnissa åt (eller fnysa, beroende på läggning) men det senare är inte det minsta roligt. På tio år har kvinnor mellan 18 och 25 år kommit ikapp sina manliga jämnåriga när det gäller skulder och det handlar om skulder ”kopplade till konsumtion” – de har alltså shoppat för lånade pengar. Att gå ut i livet skuldsatt är en boja som gör precis allt svårare.


Det är klart att det individuella ansvaret är stort, ingen tvingar någon att klicka hem ännu en vinterjacka (eller fem, för att sen skicka tillbaka åtminstone fyra och åstadkomma ännu lite extra utsläpp). Och låt mig påminna om mina kollegors suveräna gräv från förra året, som visade hur HM dumpade kläder i havet utanför Ghanas kust – där en viktig bakgrundsfaktor var att det varje år tillverkas etthundra miljarder nya plagg som sedan används i genomsnitt sju gånger innan köparen gör sig av med det.

Men signalerna från samhället är inte direkt entydiga. Det säger något att Black Week, som introducerades i Sverige så sent som 2013, har blivit en sorts tradition, liksom försvarstalet för den (”Tänk på alla fattiga som inte skulle ha råd med julklappar annars!”).


Ekonomijournalisterna påminner också om hur avgörande konsumtionen är för ekonomin – nu måste svenskarna lätta på plånboken om konjunkturen ska lyfta. Modevetaren Emily Dahl, som i GP driver tesen att den gränslösa shoppingen bör ses som ett missbruk, har också rätt i att det i dag är väldigt lätt att ”köpa nu och betala sen” – googla på sms-lån så får du veta att ”du kan låna även om du har betalningsanmärkningar”. Till detta kommer så den allestädes närvarande reklamen, i synnerhet den i telefonen där en ung människa i dag lever stora delar av sitt liv.

Linnea Josefsson känsla av att hetsas till köp är inte inbillad utan är högst verklig och går inte att välja bort. Jag har svårt att se det löjliga i det.

Café Bambino: Vänsterpopulism, tyska konservativa kommunister och vad högern gör rätt

Vänsterpopulism, tyska konservativa kommunister och vad högern gör rättVänsterpopulism, tyska konservativa kommunister och vad högern gör rätt

Följ ämnen i artikeln