Nobelpriset: Bara det inte blir Dylan

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Uppdaterad 2016-10-13 | Publicerad 2014-10-07

Aftonbladets kritiker hissar och dissar årets favoriter till litteraturpriset

Svenska akademien har en förmåga att överraska i sitt val av pristagare – otippad för de flesta eller för akademien en självklar förmåga. På torsdag vet vi svaret.

Så här tror våra experter att valet blir utifrån frågorna:

1 Vem tror du får årets Nobelpris i litteratur?

2 Vem vill du ska få Nobelpriset?

3 Vem vill du inte ska få Nobelpriset?

Glöm inte att rösta själv: Vem borde få nobelpriset i litteratur?

Alice Eggers

1 Durs Grünbein. För att jag alltid gissar det och när han en gång får det kommer jag vara den som har gissat det längst.

2 Assia Djebar. Trots att jag är lite trött på att alla afrikanska författare som får pris är fransktalande och/eller vita.

3 Mircea Cartarescu. För att han ihop med Murakami egentligen mest skriver om bröst.

Magnus Ringgren

1 Mircea Cartarescu. Rumän med anspråk på att skriva om precis hela verkligheten.

2 Gerald Murnane. Australisk prosaist som skriver om de inre slätterna så man tror sig vara med om strapatser i de högsta bergen.

3 Adonis. En poesins jetsettare som alltför gärna vill ha priset.

Inga-Lina Lindqvist

1 Svetlana Aleksijevitj. Kan vara hennes tur i år.

2 Svetlana Aleksijevitj. Hon är en spegel för vår värld idag och igår.

3 En konservativ reaktionär.

Lennart Bromander

1 Adonis. Förr eller senare måste det ju bli han, och nu är det redan senare.

2 Svetlana Aleksijevitj. Hennes intervjuböcker unika inte bara dokumentärt utan också litterärt.

3 Haruki Murakami. Han är en svåremotståndlig berättare men en hopplös sexist.

Åsa Linderborg

1 Nuruddin Farah. Tillräckligt okontroversiell i väst, har till exempel engagerat sig mot könsstympning.

2 Ngugi Wa Thiong’o. Europeiska författare prisas ständigt för skildringar av den koloniala tragedin. Det är dags för det radikala afrikanska perspektivet.

3 Cees Nooteboom. Läste tre titlar i somras och fann en överskattad, överspelad författare. Eller Bob Dylan. Jag vill inte att Akademien blir folkkär.

Kristofer Folkhammar

1 Dubravka Ugresic. För citatet ”Exilen är ett litterärt tillstånd; den ger dig inte bara en rik karta över litterära citat, den är ett litterärt citat i sig själv.”

2 Claudia Rankine. För citatet ”Varför är vi här om vi inte är här för varandra.”

3 Chimamanda Ngozi Adichie. För att de briljanta passagerna än så länge är stöpta i alltför förutsägbara romannarrativ.

Göran Sommardal

1 Patrick Modiano. Jag säger inte varför.

2 Gabeba Baderoon. Hon skulle göra mig jävligt rik om hon vinner, och hon är en bra poet

3 Inte Zagajewski, om någon polack ska vinna måste det bli Olga Tokarczuk.

Magnus William-Olsson

1 Antonio Gamoneda. För att Akademien vill belöna en poet som låter efterkrigseuropa tala ur och genom en tung, gammal och ohjälpligt ensam kropp.

2 Cesar Aira. Därför att prosakonsten behöver förnyas bortom industrilitteraturen, i tillit till läsarens nöjeslystnad.

3 Ann Carson. För att hon inte fick det förra året.

Jack Hildén

1 Svetlana Aleksijevitj, och det vore inte helt fel.

2 Cormac McCarthy. Han skriver fram världar som inte skulle finnas annars.

3 Péter Nádas. Jag tror att alla som säger att de gillar honom, ljuger.

Martin Aagård

1 Thomas Pynchon. Nobelprislitteratur för 2000-talet.

2 Gerald Murnane. En metafysisk outsider som borde få lite internationell uppmärksamhet.

3 Helst inte någon som skriver allt för mycket magisk realism.

Pia Bergström

1. Jag tror ingenting, men Ngugi Wa Thiong'o är både avancerad stilist, folkberättare och en dissident av rätta antikoloniala virket.

2 Någon okänd och fattig som överraskar oss alla.

3. Haruki Murakami är inte tung nog.

Lidija Praizovic

1 Svetlana Aleksijevitj. Om inte i år så i framtiden.

2 Svetlana Aleksijevitj. För hennes mästerliga hantering av mångfalden av röster, och för att hon alltid sätter den lilla människans erfarenhet och känslor i fokus.

3 Författare som skriver dåligt, författare med en medel- och överklass-stratifierad stil och inskränkthet.

Joar Tiberg

1 Peter Handke. För ett storartat författarskap och en enastående översättargärning

2 Dag Solstad hade också varit kul, hans romaner är helt säregna världar som pekar uppfordrande på vår egen.

3 Svår fråga, hyser sällan antipatier mot författares texter. De texter man ”gillar” minst är ofta de som kan lära en mest.

Andres Lokko

1 Risken är överhängande att den evigt tippade syriske poeten Adonis faktiskt är aktuell på allvar i år med tanke på Akademiens vilja att pristagaren – i alla fall med ojämna mellanrum – ska besitta en lätt touch av geopolitisk relevans. Ukrainska feministen Oksana Zabuzhko är kanske därför också en kandidat.

2 Khaled Khalifa vore i sådana fall ett intressantare syrianskt val. Men personligen ser jag gärna att priset går till Colm Tóibín – hög tid för en underskattad irländsk bög!

3 Adonis. För att inte tala om Bob Dylan.

Claes Wahlin

1 Maryse Condé. Också geografin talar för henne.

2 Maryse Condé. Hårda erfarenheter omsatta i suggestiv prosa.

3 Maryse Condé. Om jag gissar rätt tror folk att akademien läcker.

Natalia Kazmierska

1 Svetlana Aleksijevitj, vilket förstås vore fantastiskt inte minst för att hon i grunden är reporter och journalistiken behöver all cred den kan få i dessa kristider.

2 Chimamanda Ngozi Adichie, för att det vore så kul om Akademien hade samma favvoförfattare som Beyoncé.

3 Knausgård eller liknande. Så trött på navelrunkande självbiografier.

Petter Lindgren

1 Nuruddin Farah. På torsdag blir det livat i Mogadishu!

2 Peter Handke. Men få det gjort någon gång då, slå till på torsdag!

3 Thomas Pynchon. Det vore ju träligt om denna hemliga typ nu tvingades ut i dagsljuset, bara för en fåfänglig prisutdelnings skull.

Kristian Lundberg

1 Peter Nadas. Det är dags för en större utblick och Nadas kan stå på tur.

2 Norén. Omöjligt, jag vet. Men han är utan tvekan i Nobelklass.

3 Adonis. Är han kanske världens mest överskattade poet? Ibland ja.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln