Konstigt javisst, men det var bara så det var

På lite avstånd framstår den absurda Fröken Sverige-tävlingen som något rätt oskyldigt

Malin Olsson, numera tv-programledare, vann Fröken Sverige-tävlingen 2001.

När min farmor, född 1915, var liten bar flickor inte byxor, bara kjolar och klänningar. Konstigt javisst, men det var bara så det var, förklarade hon för mig när jag var liten och förundrades.

Ungefär så känns det när jag ser Vad hände? Fröken Sveriges död (SVT Play), men nu är det jag som är farmor. Jo förstår ni barn, på 1900-talet hade vi tävlingar där tjejer stod högklackade i baddräkt och domare valde vem av dem som var allra sötast och hon blev Fröken Sverige. Konstigt javisst, men det var bara så det var.


Programmet ger en mycket stark förr i tiden-känsla, det kan vara för att den tycks finnas hos både producenter och medverkande. Malin Olsson – Fröken Dalarna, som vann 2001 – frågar plötsligt de som intervjuar henne när de är födda. ”-94 och -95? Då kan ni inte förstå hur det var!”. Likaså när hon och Victoria Silvstedt (andra plats 1993) förklarar hur de såg tävlingen som en språngbräda bort från hålorna de växte upp i, ”jag ville inte bli kvar i byn”. De låter lite som amerikaemigranter för hundra år sen.

a girl’s gotta do what a girl’s gotta do, liksom. Och faktum är att språngbrädan funkade alldeles utmärkt, de blev upptäckta. Malin Olsson har gjort en solid karriär som programledare i tv och Victoria Silvstedt, ja hon blev ju Victoria Silvstedt


Som så ofta när man ser något på ett par decenniers avstånd ter sig allt rätt oskyldigt. Tävlingen, hur absurd den än var, gör det och det gör även protesterna mot den som också skildras i programmet. 

Tävlingen man har i fokus är just den 2001, inte så mycket för att Malin Olsson vann som för att det var då performanceduon Unfucked pussy – Fia-Stina Sandlund och Joanna Rytel – gjorde sin gubbslemsattack. Precis när vinnaren skulle tillkännages rusade de upp på scenen med ett lakan där det stod ”gubbslem”. Den förvirrade divan/prisutdelaren Anita Ekberg med tiaran upp och ner, de unga feministernas attack, vakternas ingripande – säga vad man vill men det blev bra tv.

Det blev rätt magsura reaktioner på ”attacken” men det var Sandlund och Rytel som representerade framtiden. TV4 slutade visa Fröken Sverige, Emma Hamberg såg till att Veckorevyn drog sig ur som arrangör. På bara några år försvann tävlingen ur offentlighetens ljus, även om den ännu finns kvar, i Vad hände? visas klipp från den källartillvaro den nu tycks föra.


Så slutet gott, allting gott? Tja, det finns fortfarande tjejer som till varje pris ”inte vill bli kvar i byn”. Efter skönhetstävlingarna tog dokusåpan över funktionen som dessa tjejers språngbräda. Där blev tjejerna förvisso inte öppet rankade från söt till sötast men det var ju inte mindre absurt för det. Kanske någon född 2015 om 20 år kommer att göra en förundrad dokumentär om Paradise hotel. Kanske någon kommer att säga ”konstigt javisst, men det var så det var”.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.