Nördkulturen är en del av det chilenska upproret

Demonstrationerna har skapat ett eget meme-universum

Upproret i Chile var en av förra årets stora politiska överraskningar. I slutet av december kom en rapport beställd av chilenska inrikesdepartementet som försökte lösa mysteriet med hjälp av ”sofistikerad big data-analys”.

Efter att ha gått igenom miljontals meddelanden på sociala medier kom den fram till att demonstranterna influerats av de ryska och venezolanska regeringarna och av den vänsterprofilerade sångerskan Mon Laferte samt fenomenet K-pop (en sydkoreansk musikstil).

Rapporten utlöste en störtflod av hån och ”Chiles största K-popmarsch” utlystes, en marsch som dock slutade med de vanliga kravallerna snarare än den utlovade konserten med koreanska pojkbandet BTS.

Det var inte direkt till högerregeringen Piñeras fördel att rapporten läckte ut samtidigt som nyheten kom att polisen använt kaustiksoda i vattenkanonerna och bilder kablades ut på hur pansarfordon avsiktligt körde över demonstranter.


Rapporten var ändå något på spåren: rörelsens nördinslag. Demonstranter har klätt ut sig till Sailor Moon och Iron Man och sprungit framför vattenkanonerna i Narutos karaktäristiska V-pose. Upproret har skapat ett accelererande meme-universum med dansande Pikachus, kravallhunden Negro Matapacos och allra mest ikonisk: Stopp-mannen (PareMan), en muskulös, maskerad demonstrant som fastnade på bild när han använde en stoppskylt som sköld.

Figurerna har i sin tur blivit målningar och tecknade serier och återskapats i fysisk form i nya demonstrationer. Kanske har ingen annan proteströrelse meme-fierat sig själv i samma utsträckning.

”Främsta ledet” har de som tar striden med kravallpolisen kommit att kallas, och när upproret skildrar sig självt blir de mangaseriernas mytiska hjältar, medan polisen och systemet i allmänhet symboliseras av ondskefulla imperier från fiktionens värld.


Den tongivande gruppen i demonstrationerna är en ”ung, extremt prekariserad medelklass”, konstaterar tidskriften Nueva Sociedad. Det är en generation med osäkra anställningar, oändliga svårigheter att hitta egen bostad, stora studieskulder och en ständig oro för ekonomisk ruin vid sjukdom.

Många har hittat en tillflykt och en kompensation i nätets subkulturer och gemenskaper: om du är kuvad och tyst i vardagen kan du i alla fall tillåta dig att vara smart och allvetande framför skärmen.

Referenserna till sådant som otaku (japansk nördkultur) blir inte bara ett sätt att visa grupptillhörighet, utan signalerar också att den här generationen inte nöjer sig med att konsumera och kommentera framför skärmen, och att den nu tar kontroll över sitt öde genom att föra ut den egna kulturen på gatan.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln