Svenskarna tomhänta på prestigefull spelgala

Uppstickaren ”Vampire survivors” blev den stora överraskningen vid Baftas prisutdelning

Luca Galantes i stort sett enmansutvecklade spel ”Vampire survivors” tog hem pris som årets spel och bästa speldesign vid Bafta-galan.

Den anrika brittiska film- och tv-institutionen British academy of film and television arts (Bafta) delar sedan 2004 även ut prestigefyllda priser inom datorspelsindustrin. Årets gala innebar som väntat flest priser till ”God of war: Ragnarök”, bland annat publikens val som årets spel.

Att Montpellier-baserade studion Bluetwelve inte vann fler priser för kattspelet ”Stray” var, givet dess franska ursprung, tyvärr lite väntat. Hidetaka Miyazaki och fantasyförfattaren George R. R. Martins ”Elden ring” prisades i två kategorier, bland annat lite överraskande som bästa multiplayerspel.


Men kvällens största överraskning var juryns val av det i stort sett enmansutvecklade ”Vampire survivors” som årets spel. Luca Galantes retrodoftande, shoot-’em-up spel vann även priset för bästa speldesign.

Förra året tog svenska Josef Fares och Oskar Wolontis hem två statyetter för spelet ”It takes two”, och även vid torsdagens prisutdelning i London fanns svenskar nominerade. Musiken i spelet ”Metal: Hellsinger” har skrivits av Nicklas Hjertberg och Elvira Björkman. Och bakom mikrofonen i låtarna som ackompanjerar first person shooter-spelet finns kända röster från metal- och hardcore-punk. Serj Tankian från System of a down, Alissa White-Gluz från Arch enemy, och Dennis Lyxzén från svenska Refused och senare INVSN. Svenskarna blev utan pris, men musiken lever sitt eget liv och står på egna ben – till och med live.


Bland årets nominerade märktes också en ny våg av spelbaserade upplevelser, många av dem byggda på politiska frågeställningar och demokratiska dilemman. I det av juryn märkligt förbisedda ”Citizen sleeper” är du en fattig replikant – halvt maskin, halvt människa. Som tillhörande framtidens prekariat ska du försöka ta dig igenom livet med hjälp av den lilla tur som krävs för den som inte har pengar eller tillhör rätt samhällsklass. Därför avgör tärningskast dina valmöjligheter.

Britten Damian Martin har sagt att han ville förlägga spelet i ”kapitalismens periferi”. Han vill gestalta den maktlöshet och ensamhet ”där många av oss lärt oss att existera”. I spelet gör du skitjobbet för det inte direkt altruistiska företaget Essen-Arp, och lönen räcker knappt till den medicin du behöver varje dag. Skuld är tema och drivkraft; antropologen David Graebers ande vilar över spelets värld. Flyktingar, visselblåsare – efter någon timmes spelande börjar fler och fler existenser komma närmare dig, och spelets kärna blir tydligt. Vi klarar oss inte utan varandra.


Sam Barlows ”Immortality” tog hem kategorin ”best narrative”. Barlow använder som i sina tidigare spel klassisk personregi och lek med videoformat i sitt Lynch-drama. Det cinematiska berättandet är sannolikt det bästa som spelbranschen presterat. Och: svenska skådespelaren Charlotta Mohlin var nominerad men belönades oväntat nog inte i London. Rollprestationen som ”The one” i spelet var segertippad i kategorin bästa biroll.

Fler än Bafta uppmärksammar spelvärldens berättande. Manus och karaktärer som publiken lär känna med kontrollen i handen, dyker upp på Netflix eller vita duken. Framgångarna för HBO-adaptionen av ”The last of us” var ingen slump; planer för en tv-serie fanns redan när det andra spelet i serien skeppades ut. Det är inte svårt att se hur ”God of war: Ragnarök” eller Sam Barlows ”Immortality” skulle fungera som fristående, inkomstbringande filmer. Och: varför inte sätta upp ”Citizen sleeper” på teaterscenen?

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln