Erotik och etik i roman med många lager

Jeanette Winterson diskuterar de stora frågorna

Av: Lidija Praizovic

Publicerad:
Jeanette Winterson.
Foto: Anna Gordon/IBL Bildbyrå
Jeanette Winterson.

Jeanette Wintersons nya roman Frankissstein består av så många lager att jag inte vet var jag ska börja.

Dels är den en erotisk och sorglig kärlekshistoria mellan den unge läkaren och transpersonen Ry Shelley och den mystiske och dominante forskaren Victor Stein.

Parallellt diktar Winterson runt den verkliga kärlekshistorian mellan feministen och författaren Mary Shelley och hennes make, poeten Percy Shelley. Eller snarare rör det sig om Marys besatthet av sin skapelse, den fanatiske vetenskapsmannen Victor Frankenstein, som vill ge liv åt de döda.

Romanen är full av speglingar och dubbelgångare.

Den handlar om de regniga dagarna vid Genèvesjön 1816, där det skandalomsusade avantgardet – paret Shelley, poeten lord Byron, hans livläkare Polidori och Marys styvsyster Claire Clairmont, Byrons dåvarande älskarinna, – berättar skräckhistorier för varandra. Mary börjar författa det som ska komma att bli hennes mästerverk, klassikern Frankenstein. Vilket ansvar har författaren och forskaren för det verk hen släpper ut i världen?


För fantasifiguren Frankenstein återuppstår genom årens lopp och konfronterar sin skaperska (precis som monstret i Frankenstein konfronterar sin skapare). Han önskar göras ogjord. Skapandets kreativitet, destruktivitet, kontrollöshet och konsekvenser tematiseras.

Dels handlar det om transidentitet, om Rys hybridkropp med både kvinnlig och manlig biologi, om ett liv där misshandel och våldtäkt är legio. Om det kortare liv hen förväntas leva på grund av den hormonbehandling hen underkastar sin kropp för att vara sann mot sig själv.

Att Winterson biter i detta komplexa äpple är inte konstigt då hon är något av en queer kultförfattare. Hon debuterade redan 1985 med den lesbiska klassikern Det finns annan frukt än apelsiner.

Men framför allt är detta en experimentell idéroman i bästa science fiction-anda om en framtid vi redan har beträtt, där utvecklingen inom artificiell intelligens och robotteknik går hisnande snabbt.

I denna futuristiska verklighet kan biologiska och icke-biologiska livsformer samexistera, och de döda håller på att kunna återuppstå, om inte som levande kroppar så i alla fall som uppladdade medvetanden.

Romanen ställer spännande etiska, politiska, filosofiska och religiösa frågor. Kommer framtidens människor att vara uppladdningsbara hjärnor utan kroppar? Är detta frigörande eller fängslande? För vem?


För att ro sin suspekta forskning i hamn överträder Victor Stein med nödvändighet etiska gränser. Men vem är han egentligen? Finns han ”på riktigt”? Och vad menas med ”verkligheten”?

Vi lär också känna den vulgäre Ron Lord som kapitaliserar på forskningen genom framgångsrik business med kvinnliga sexbotar med hål för anus, fitta och mun och repliker därefter. Och den kristet moraliska Claire som gängar sig med Ron för att ta fram den mer anständiga sexboten ”Den kristna ledsagarinnan”. Stor humor.

Denna starkt sinnliga roman vågar diskutera de stora frågorna om människan, tillvaron och framtiden – den är oupphörligen intressant. Jag låter mig övertygas än av Victors fanatiska teknikiver, än av Rys mer känsliga och skeptiska kroppsliga ambivalens. Vad ska det bli av oss?

Publicerad:

LÄS VIDARE

Bokrecensioner

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturredaktion guide till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.