Svindlande färd genom rasismens många lager

Ämnet är kontroversiellt i Ulrika Nandras romandebut

Uppdaterad 2021-04-20 | Publicerad 2021-04-12

Ulrika Nandra är aktuell med boken ”Ett färgat liv”.

Främlingshat är inte ett vitt privilegium, oavsett vad många tror.

Journalisten Ulrika Nandra väljer ett kontroversiellt ämne för sin romandebut Ett färgat liv.

Nandra har rötter i både Indien och Sverige och romanens huvudperson har lånat delar av sin biografi från författarens indiska släkt i brittiska Tanzania.

Omslaget visar en samplad gatubild med en sikh i den karaktäristiska turbanen, en muslimsk kvinna i hijab och en västerländskt klädd kvinna i jeans. Ovanför dem höghus med anonym arkitektur, utslätad identitet.


Amal har förskjutit sin dotter Saskia därför att hon fick barn med en muslim. Varken dottern eller sonsonen får komma över tröskeln till föräldrahemmet. 

Amals resa genom rasismens lager av tid och rum är svindlande att följa. Han växer upp i Östafrika där indier representerar den brittiska kolonialmakten. Efter självständigheten måste familjen fly. 


I London tilltar en helvetisk frustration över att engelsmännen inte kan skilja mellan en ädel sikh och en föraktad ”paki”, muslim från Pakistan. Det svider därför att dessa två folkgrupper är svurna fiender till varandra historiskt. Amal flyr – eller frigör sig – genom konsten och bryter ett tabu när han gifter sig med en vit kvinna. 

Men i Sverige upplever han samma rasism. Ingen bryr sig om hans särart, han är en svart man bland andra. Vita människors avsky för muslimer spiller över på sikher som lider oförskyllt. Amal är aktiv i det lokala templet, klipper ut tidningsartiklar som ska bevisa ­islams fördärvlighet, hetsar unga sikhiska föräldrar att skydda döttrarna från muslimer. 


Hans sista utväg blir att motvilligt lägga sin röst på Sverigedemokraterna, de enda som verkar förstå problemet. Alla andra betraktar Amal som fanatiker. Hans rabiata hat går inte ihop med en framgångsrik sekulär konstnärskarriär. Amal är ett mysterium och samtidigt väldigt typisk. Vems identitet går egentligen jämnt ut i den globala byns matematik?

Ett färgat liv är skriven på ett lite andfått språk, som om man går uppför en brant trappa av språkliga tonartshöjningar. Romanen är rik på parallella handlingar och intressanta karaktärer, författarens kännedom om Indien är gedigen, hon har bra grepp om stoffet. Men gestaltningen lider av att Nandra håller läsaren i ett lika hårt grepp. Så fort undertexten skymtar fram kvävs den genast av en utförlig redovisning. Ingen ekvation får lämnas olöst.


Jag tänker att det abrupta och brutala slutet ändå är kongenialt med temat. Återvändsgränder ser ut exakt så här, som avspärrningar med pekpinnar. Längre kommer vi inte, när historiens ärr rivs upp till nuets sår.

Bokrecensioner

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln