Nådlös bladvändare som trycker på rätt knappar

Det här är en lyckad deckardebut

Publicerad 2020-08-28

Johan Brännström, till vardags journalist, bokdebuterar med ”Feber”.

Den kriminalförfattare som vill höja insatserna i sin berättelse till max placerar ett barn ensamt framför dator, mobil och padda. Alla läsare vet att då kan vad som helst hemskt hända. Rovdjur lurar i skogen av appar, hemsidor och chattforum.

Romandebuterande journalisten Johan Brännström trycker nådlöst på denna blinkande orosknapp när han låter 12-åriga Vanja, ensam hemma med scharlakansfeber, surfa omkring, spela in och lägga upp videor och chatta med en klasskompis. Kompisen är inte riktigt sig själv. Hon refererar till mossiga filmer och vill plötsligt umgås fast de inte precis är vänner.

Scenariot är ju fruktansvärt, och Brännström drar det vidare mot det rent ohyggliga

Vanjas kämpande, ensamstående mamma Mikaela har svårt att vara borta från jobbet som nyhetsreporter, och har i sin oskuld tänkt att Vanja nog klarar sig. Men flickan försvinner. Skuld och skam blandar sig med den rena ångest som bränner genom boksidorna.

Scenariot är ju fruktansvärt, och Brännström drar det vidare mot det rent ohyggliga. Han har inspirerats av berättelser om så kallade Red rooms på Darknet, där tortyr strömmas live mot betalning, och av den vidriga historien om en sadistisk pedofil från Australien. Fallet slog sönder idén att Red rooms enbart var en vandringssägen.

Allt detta skickar Brännström in i en medelklasstillvaro i centrala Stockholm, för maxad identifikation får man förmoda. Det är symptomatiskt att en utsatt flicka på rymmen från ett HVB-hem endast tilldelas en mycket liten biroll.

Upplägget är hursomhelst effektivt, och såväl Mikaelas yrkesliv – författaren jobbar själv på nyhetsbyrån TT – som hennes familjeliv med Vanja skildras med omsorg och känsla. I stället för att som så många andra i genren hetsigt växla mellan massor av olika personer, vågar Brännström dessutom hålla fast i och utveckla ett fåtal perspektiv.

Det ger berättelsen fokus och en snygg dramatisk kurva. Man säger ju rutinmässigt om deckare att de är ”bladvändare”, men det var ärligt talat länge sedan jag läste något i genren som var verkligt spännande. ”Feber” är faktiskt det, och därmed uppfyller den kriminalromanens viktigaste kriterium. Det kompenserar vissa problem med figuren Mikaela, som proppas lite väl full med upplevelser och egenskaper. Det här är en lyckad debut.

Bokrecensioner

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln