Tillbaka i minnets mystiska labyrint

Publicerad 2016-02-25

Patrick Modiano återvänder till krigsåren

Patrick Modiano fick Nobelpriset 2014. I nya romanen återvänder han till andra världskrigets Frankrike. Foto: TT

Universum, säger ledaren för ligan som stjäl kartan över världsalltet från Gud i Time bandits, är ett jäkla hafsjobb: ”Det är fullt utav hål, ju.” Med åren blir de där hålen i tidrummet som det ruckliga rövarbandet slinker ut genom med sitt byte, existensens utgångsvillkor: minnen är förtorkade insekter inneslutna i den tigande glömskans bärnsten. Läget är, som Henri Stendahl i första person formulerar denna ömkliga belägenhet i mottot till Patrick Modianos nya roman För att du inte ska gå vilse i kvarteret: ”Jag kan inte beskriva hur det verkligen var, jag kan bara återge skuggor.”

När telefonen ringer hos berättarjaget, den åldrande, enstörige författaren Jean Daragan, bryter det förflutna igenom nuets skyddande hinna som av en slump. Under en av sina promenader i den alltmer avlägsna omvärlden har Daragan råkat tappa sin telefonbok och den insisterande rösten ur nuet tillhör upphittaren, en småskurk vid namn Gilles Ottolini. Ottolini och hans flickvän Chantal vill tala med Daragan om ett namn som förekommer i telefonboken och som har med ett mord i det länge sedan förflutna att göra.

Spåren leder som alltid hos Modiano tillbaka till krigsåren och den av föräldrarna övergivne Daragans ödsliga barndom, inackorderad hos en mystisk kvinna insyltad i kollaboratörernas och svartabörsens Paris.

Daragans möten med Gilles och Chantal blir till en nedstigning i minnets labyrinter. Han söker upp kvinnan han var inhyst hos och återseendet får mysteriet att divergera och konvergera.

Det är lätt att förväxla Modianos stilistiska disciplin och elegans med gestik. Så är det inte. Här är inte bara livet, ­utan också minnet, ett gungfly där ingenting är sant och allt är tillåtet.