En svartrödgul komet full av absurd tidsanda

Sara Granérs ”Den sjunde vännen” naglar fast kaoset vi bara vill somna i från

Publicerad 2022-11-25

Jag minns alla Sara Granérs slagkraftiga albumtitlar och hur de bankade hål i ideologibygget som vi kan kalla arbetslinjens Sverige. All I want for Christmas is planekonomi och Jag vill inte dö, jag vill bara inte leverera, mässade vi medelvanliga kulturarbetare och satte upp orden som Galagoposter ovanför skrivbordet. 

Just dessa två titlar utkom 2012 och 2015. Det var satir för en annan tid. Reinfeldt i Caremas kissblöja. Nanna Johanssons seriesida om ”Medias beskrivningar av SD i nio enkla steg” där partiet i steg nio tagit över regeringsmakten och medierna upphört att existera. 

Min känsla är att satiren inte har följt med ner i samtidsmörkret utan står ungefär vid Nanna Johanssons steg fem och stirrar villrådigt omkring sig. Kanske känner den sig lika hjälplös som en medelvanlig kulturarbetare i dag när Ulf Kristersson knäböjer inför Erdoğan. Har detta med mig att göra? Jag orkar fan inte mer nu. Jag blir huskvinna på min fritid i stället.

 

Jag funderar över Granérs olika förhållningssätt. I Blixt från oklar himmel (2017) och Allas lika mellangärde (2020) lägger hon tyngden på det konceptuella och språkvitsiga – det är poetiska och grafiskt påkostade verk, bryggor till Granérs bredare konstnärskap. Samtidsanalysen finns där, men upplevs lösryckt, ofta underordnad den konstnärliga formen.  

Granér har aldrig varit en typiskt dagspolitiskt orienterad satiriker, snarare någon som pekar mot tidsandan: ”Titta, den är absurd!” I Den sjunde vännen zoomar hon i stället ut, undersöker på distans. Baksidestexten beskriver det som att Granér ”tecknar sin egen evolutionshistoria”.

Ett första intryck är att neandertalarna, dinosaurierna och de gamla egyptierna har tryckts ner i en shaker tillsammans med Granérs nallar och ordvrängningar

Lite mer konkret innebär det att albumet är tematiskt uppbyggt kring vetenskapligt, historiskt och kulturellt betydelsefulla händelser och processer. Meteoriten som utplånar dinosaurierna, sökandet efter urversionen av de indoeuropeiska språken, Kains brodermord på Abel som en mytologisk omskrivning av hur homo sapiens utplånade neandertalarna. Referenserna (listade under granérska rubriken ”Vila vid denna källa”) sträcker sig från forskning och populärvetenskap till låttexter, poddserier och konstprojekt.

 

Ett första intryck är att neandertalarna, dinosaurierna och de gamla egyptierna har tryckts ner i en shaker tillsammans med Granérs nallar och ordvrängningar. Ut kommer en svartrödgul komet, ett extremt expressivt album som kräver fokus och tid. Visserligen tillfälliga avbrott i form av välbekanta enrutingar (”Kroppens behov av dagsgrus”, ”For whom the bill tolls”), men stommen är fyra längre essäistiska serier, sinsemellan olika i uttryck, teknik och kolorit. I dessa arbetar Granér med associationen som främsta redskap. Så kan historien om brodermordet skrivas över med samtida känslor av avundsjuka (roligt!) och saknaden efter ”den andre”. För att avslutas i en stillsam skelettdans till Frida Hyvönens Drömmen om dig.

 

Hon skildrar systemkris, massutrotning och katastroftankar. Inga svar såklart, men författartypisk, absurd främmandegöring där Granér lämnar läsaren med en stum och melankolisk känsla som jag inte skulle beskriva som direkt hoppingivande. Även om Granér inte riktigt kan matcha exempelvis Liv Strömquist i kultur- och idéhistorisk tyngd och skärpa, finns i Den sjunde vännen hårt packade, suggestiva uttryck med mer svårdefinierade, konstnärliga kvaliteter. Hon naglar fast det känslomässiga tillstånd vi befinner oss i. Kaoset som man bara vill somna ifrån.

Sara Granér kallas ofta geni. Säkert är det ändå orättvist och lite desperat att hoppas på ytterligare något mer av detta album: något som funkar mot den politiska depressionen, vadsomhelst.

 

Då Sara Granér medverkar i Aftonbladet kultur har hennes bok recenserats av Malin Nauwerck, kritiker och forskare i litteraturvetenskap.

Bokrecensioner

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.