Minnen från high school blir paranoid mardröm

Bret Easton Ellis är en mästare på att gestalta människans fulare sidor

Publicerad 2021-10-26

Bret Easton Ellis har utkommit med en självbiografisk ljudbok. ”Det är också något av det bästa han skrivit, en memoar med groteska inslag som beskriver hur det känns att förlora sin oskuldsfullhet tidigt”, skriver Kristoffer Viita.

Bret Easton Ellis är tillbaka med en självbiografisk ljudbok om sina mörka minnen från high school, då en seriemördare härjade i Los Angeles.

Hans romanfigurer brukar känna sig brutalt alienerade från kulturen, gärna med droger, sex eller våld som tillflykt, och med en återkommande atmosfär av paranoia. Berättarjagen upplever sig förföljda, blir insvepta i konspirationer och bär ofta på en påträngande nervositet över att bli avslöjade som dem de egentligen är. Som den bortdomnade ynglingen Clay från Noll att förlora, seriemördaryuppien Patric Bateman i American psycho eller modellen Victor Ward som sugs in i en cell av modeterrorister i Glamourama

I thrillern The shards är Ellis självbiografisk för första gången, och beskriver perioden när han blev vuxen samtidigt som han genomlevde en paranoid mardröm. Något som förmodligen format många väsentliga delar av hans författarskap.


Det är början på 80-talet och Ellis går sista året på Buckley high school i Los Angeles. Han och hans vänner går på bio, hänger på stranden eller festar på kokain för sina rika föräldrars pengar.

Alla längtar efter examen när en ny klasskamrat börjar i skolan, Robert Mallory som Ellis är plågsamt attraherad av.

Ellis är gay men lever dubbelliv i ett fejkförhållande med kompisgängets mest populära tjej, Debbie. Något som kompliceras när hennes pappa, en känd filmproducent, börjar flirta med Ellis och erbjuder den aspirerande manusförfattaren en genväg in i Hollywood.

Nyheterna rapporterar om en seriemördare kallad ”The trawler” samtidigt som en sekt bryter sig in i folks hem runt om Los Angeles.

Ritualmördade djurkadaver hittas runt om i staden och en känsla av annalkande katastrof ligger i luften. Den unge Bret verkar vara den enda i skolan som bryr sig. Sedan börjar deras vänner försvinna och dyka upp mördade.


Bret misstänker att Robert Mallory är inblandad. Men grupptänkandet och behovet av en perfekt men falsk yta har bedövat hans klasskompisar, som välkomnat Robert som en i gänget.

Med iskallt obehag beskriver Ellis hur han pendlar mellan att vara den passiva deltagaren i det förljugna sociala spelet, till att själv agera privatdetektiv. Snart får dock någon upp ögonen för honom och lämnar tysta meddelanden på hans telefonsvarare eller skickar brev med känsligt innehåll.


”The shards” har av förklarliga skäl varit väldigt svår för Ellis att skriva ned, men det är också något av det bästa han skrivit, en memoar med groteska inslag som beskriver hur det känns att förlora sin oskuldsfullhet tidigt genom att tappa förtroendet för sina vänner och för vuxenvärlden.

På senare år har Ellis profilerat sig mer som kulturkritiker men The shards är en välkommen påminnelse om hur väl han kan gestalta vackra människors fulaste sidor.


Fotnot: De två första kapitlen av ”The shards” finns gratis på www.breteastonellis.com/theshards. Resten går att lyssna på via författarens podcast på patreon.

Bokrecensioner

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.