Greider är bäst när han blickar ut från Sverige

”Stugland” rör sig tryggt mellan Årsta, Dalarna och de tyska bergen

Publicerad 2022-05-12

Göran Greider, aktuell med den nya boken ”Stugland: en berättelse om Sverige”.

Någonting som sällan nämns i diskussioner kring ljudböcker och streamingtjänster är bokens materialitet. Själva förnimmelsen av den tryckta boken och dess formgivning, som förändras eller försvinner vid lyssning eller läsning på skärm. Som med Göran Greiders Stugland: en berättelse om Sverige, formgiven av Lukas Möllersten. Här är omslaget en rödmålad vägg av gammalt trä, pappret fullt av ojämnheter, upphöjningar och nedsänkningar. Jag drar handen över boken och får känslan av en gammal stugvägg, trä under mina fingrar.

Innanför pärmarna ryms en essäistisk vandring med den röda stugan som utgångspunkt. Såväl målarfärgens ursprung som den rödfärgade stugans idéhistoria och symbolvärde i en växande välfärdsstat diskuteras, men så också den pågående kontraurbaniseringen – påskyndad av pandemi och hemarbetesmöjligheter – förtätning av storstäder och stugans plats i litteraturen. Greider rör sig tryggt och hemvant mellan Årsta och Dalarnas skogar, historiska bilder och ett samtida Sverige. Mitt i allt står den rödmålade stugan med vita knutar; en samlande nationell symbol av samma kaliber som den svenska flaggan, menar han.

Men Greider kämpar påtagligt med att få ihop landet Sverige i den trånga stugan. Samtidigt saknar jag helt resonemang om regional tillhörighet, vilket blir en brist i en bok som rör sig på glesbygden. För hur mycket har stugan i Stockholms skärgård egentligen med den norrbottniska att göra, mer än att de vid en viss tidpunkt ingick i ett nationalsymboliskt projekt där landsbygdens grå småhus blev röda? Och vad, mer än färgen, är egentligen skillnaden mellan våra stugor och liknande byggnader i andra länder?

Ironiskt nog, med tanke på bokens undertitel och ambition, är det i de internationella utvikningarna som Stugland blir som mest intressant. I mötet mellan Heidegger och Celan i en stuga i de tyska bergen eller i den cabin där Thoreau skrev Walden. Här uppenbaras något annat än en möjlig nationell symbol. Snarare ett mänskligt, universellt behov av att dra sig undan, vara nära naturen och befinna sig i avskildhet.

Göran Greider medarbetar på Aftonbladets kultursidor, därför recenseras hans bok av Elin Grelsson, författare och kritiker i Expressen