Vänligt och kraftfullt

Camilla Hammarström deltar i Marina Abramovićs performance

Publicerad 2017-02-28

Marina Abramović, konstnär.

PERFORMANCE Kön ringlar lång till Marina Abramovićs ­performance i Eric Ericson-hallen, ­före detta Skeppsholmskyrkan. Vid entrén får man lämna ifrån sig ytterkläder, skor, väskor, mobiltelefoner och klockor. Väl inne i kyrkan framgår det att det är besökarna själva tillsammans med körsångare som utgör verket. Ingen talar. Bara sångarnas röster klingar i rummet. Vänligt leds man runt av svartklädda värdar som anvisar en plats i helheten.

Man kan exempelvis få stå och hålla någon annan i handen eller ligga ner tillsammans med andra i en ring och blunda. Värdarna och Marina Abramović går runt och anvisar människor från en plats till en annan. Det ­pågår en andäktig rörelse mellan de olika ­positionerna.

Alla fogar sig villigt i denna kollektiva meditation och ­bidrar med sin tystnad och sina kroppar. Till en början känner jag mig lite spänd där jag står och håller i hand, med efter en stund infinner sig en närvaro som jag tycker mig dela med de andra.

Tankarna tystnar och nuet ­växer. Det inträder som en ­gemensam andning i rummet. Jag vet inte vad kören sjunger, men uppfattar det som något modernt körverk som handlar om kärlek. Allting är på en gång vänligt och kraftfullt.

Efteråt förvånas jag över att ha medverkat i över en timme, men många av besökarna stannar mycket längre än så. Det finns ingen tidsbegränsning.

Denna veckolånga performance pågår mellan klockan 14 och 22, till och med den 5 mars.

Konst

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln