Kollektiv kraft i hoppfull tid

Marit Östberg ser spännande tysk mellankrigskonst

Publicerad 2019-01-12

Hannah Höch: Der Zaun (1928) visas på utställningen ”Freiheit” i Berlin.

I november var det hundra år sedan kejsaren avsattes. Tysklands första parlamentariska demokrati infördes. Inte minst för konstnärerna var det, åtminstone under en kort period, en hoppfull och kraftfull tid, innan friheten krackelerade och många tvingades fly nazismen.

På Berlinische Galerie i Berlin pågår utställningen Freiheit om Novembergruppen – ett kollektiv som grundades av konstnärer under republikens första andetag. Partipolitiskt och formmässigt obundna ville de vara med och definiera demokratin utifrån konstnärers perspektiv.


Ett mål var att få publiken att öppna sig för modernismen; expressionismens, futurismens och kubismens experimentella uttrycksätt. Genom sin kollektiva kraft, återkommande utställningar och mingel med maktens män lyckades de faktiskt påverka publikens blick på konst och sätta avtryck fram till i dag.

I Novembergruppen ingick målare, skulptörer, musiker, filmskapare och arkitekter och utställningen på Berlinische Galerie är en fantastisk sammanfattning av 1920-talets tyska konstvärld med 119 verk av 69 konstnärer.

Freihet är också en spännande berättelse om hur kollektiv formas och begränsas genom vilka och vad som inte får plats. Hannah Höch var till exempel en av få kvinnor som var representerade bland novemberkonstnärerna och dadaisterna var den första grupp som, i protest mot att ett par konstverk censurerades, hoppade av grupprocessen.

Dessa berättelser, och många fler, går att ta del av fram till den 11 mars.

Konst

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln