Utopisk dröm av dansande metall

Cecilia Djurberg ser konsertinstallationen Drom i Slaktkyrkan

Publicerad 2019-01-12

Torbjörn Bergs fjorton meter långa aluminiumskulptur får liv under konsertinstallationen Drom av Peder Bjurman och Leif Jordansson i Slaktkyrkan, i Slakthusområdet i Stockholm.

I Margaret Cavendishs utopiska roman The Blazing World från 1666 hamnar en ung kvinna i en alternativ värld befolkad av talande djur via en passage vid Nordpolen. Den har kallats den första science fiction-romanen och även som kvinna med intresse för naturfilosofi har Cavendish ansetts före sin tid.

Nu har regissören och dramatikern Peder Bjurman och kompositören Leif Jordansson skapat en öppning till Cavendishs utopiska värld med performanceinstallationen Drom som visas i Slaktkyrkan i Stockholm till och med söndag.

Konstnären Torbjörn Berg har designat en fjorton meter lång, stiliserad kropp av aluminiumrör som dominerar rummet. Som en gigantisk marionett med djurhuvud styrs den via rep av medlemmar från The Great Learning Orchestra. Och – kanske – av publikens önskningar om en bättre värld. Publiken uppmanas åtminstone att nedteckna dem vid ett antikt skrivbord i entrén.


Iklädd en guldglänsande 1600-talskreation med pälskant och pipkrage manar sopranen Elisabeth Wärnfeldt på skulpturen och kören, i rollen som kejsarinnan, med sångtexter från romanen och suggererande gester. Allt förstärkt av Jordanssons drömska toner, framförda av musiker med förtjusande djurhuvuden till hattar, samt en effektfull ljusdesign.

Metallmonstret vaknar och rör sig som i en svävande dans upp mot taket. Utopi eller dystopi - drömmen om en värld där maskiner får liv närmar sig verklighet. Men är det våra önskningar som styr eller blir vi manipulerade?

Konst

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.