Tronen som satte manligheten på prov

Ulrika Stahre om sortering och tester som konst

Publicerad 2018-01-31

”Muskelstolen – en apparat för mätning av män”.

Värnplikten hade kunnat vara salig i åminnelse, en för många unga män ondskefull klump av krav på beslut. Vägra eller gå in för, kompromissa med ideal eller helt enkelt göra vapenfri tjänst. Nu är värnplikten tillbaka, om än i nedskalad form (än så länge). Konstnärerna Björn Larsson och Carl Johan Erikson visar på Tegen 2 sin Muskelstolen – en apparat för mätning av män (till och med 18 februari), en utställning kring värnplikten, sorteringen, individen och staten. Samt en del av ett konstnärligt forskningsprojekt om just de som valde vapenfri tjänst: Vägra döda.

Själva stolen tronar i galleriets centrum. Vaga likheter finns till obekvämt träningsredskap eller till och med tortyrredskap, kryddat med kanske något från en verkstad. På väggen rullar en projektion med ogenomträngliga data från alla dessa muskeltester som utfördes under 1960–1990-talen, flera generationer har suttit på denna stol, trampat på motionscyklar och fått sina psyken granskade. Allt för sorteringen – till nivå av tjänst eller tjänst över huvud taget, till nivå av manlighet.


Utställningen Muskelstolen – till vilken också hör ett mer interaktivt moment, som inte är att testa stolen men väl att bidra med berättelser om vapenfri tjänst, samt en instruktiv film – är inte ett visuellt fyrverkeri. Men den borrar in sig i nuet, i krigsskräckens och manlighetskrisens tid. Fortsättning lär följa.

Konst

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln