Djupandning

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-10-09

BARBRO WESTLING ser en syrerik uppsättning

Mary Lou Ward och Caroline Rendahl i "Vildanden".

Det är en intensivt syrerik och rasande fläkt som drar genom Terje Maerlis Vildanden på Regionteatern Blekinge Kronoberg i Växjö. Den välgjorda femaktaren har lyfts ur sitt hundraåriga skal och drabbar publiken i en enda ihållande akt. Men det är den moderne Ibsen! Inte känslomässigt teatralt utan luftigt och lätt kring den synnerligen välspelande ensemblen.

Vilken flicka skulle inte vilja ha Kenneth Risbergs livlige Ekdal till pappa. När han kommer blir det fest och Risberg går för högvarv, pojkaktigt slängig och extravagant. Att han sedan glömt de utlovade smakproven från bjudningen, dem som Hedvig så troget väntat på, vad gör det. Det är ändå kring pappa allt kretsar och Caroline Rendahl och Mary Lou Ward som Ekdals hustru lyckas med konststycket att ta fram allt det glittrigt härliga i att ge sig hän, samtidigt som vi i publiken ser hur dotter och maka idogt passar upp och spelar fram Ekdal till huvudrollen.

Fallhöjden är också samtida intressant när Ekdal med närmast upprymd min berättar om "hur allting rasade samman för mig" inför allvarlige barndomsvännen. Så mycket glädje - kan det komma ur så mycket olycka? Enstöringen Gregers Werle anar en livslögn men Roger Storm balanserar rollen stramt, så att den inte kortsluts i "surt sa räven".

Werle Jr och hans ideala krav kommer också ur en miljö, fjärran från Ekdals kamp för mat på bordet. Och det hör till föreställningens rikedom att den får oss att se klass såväl som kön. Hans Henrikssons försupne doktor Relling är inte bara krass utan också en förnuftets röst. Men sällan har jag sett det manliga supandet så hemskt avklätt.

En rad vita dörrar flankerar Lars-Erik Lindéns mjukt sluttande och milt belysta trägolv och vid dessa väntar rollerna, i frusna poser, väntande på att komma till liv. De behöver inte de vita ansiktsmaskerna för att veta att de spelar med i livets teater, där uppslitande gräl är granne med plötslig försoning. Det är bara barnet som inte vet, och därför måste gå under.

Teater

Barbro Westling

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.