Vattenskotrar - den värsta sommarplågan

Vattenskotrar är en sommarplåga som blivit allt vanligare. De går att hyra överallt och många prövar på. Ofta åker hela kompisgäng tillsammans och ljudet av tio vattenskotrar kan sannerligen förstöra sommarkvällen för ett helt grannskap.
Uthyrarna beskriver skotrarna som leksaker: "Accelerationen i de råstarka maskinerna är imponerande, här pratar vi sportbilsprestanda." Det är inte konstigt att buskörningarna ökar, trots att de som kör vattenskoter borde ta samma ansvar som alla andra sjötrafikanter.

Kustbevakningen satsar

Problemen har blivit så stora att Kustbevakningen nu satsar extra för att få ner buskörningarna.
– Många ringer in och säger att de har blivit störda och skrämda, förklarar Kustbevakningens Valdemar Lindekrantz för TT.
Vattenskoterförarna kör längs stränder och in i hamnar där de testar "accelerationen". De söker sin publik och stänker gärna ner den. Problemen har blivit särskilt allvarliga längs Öresund där två unga kvinnor dödades i en skoterolycka tidigare i år.
Det var i maj de två amerikanska utbytesstudenterna Linsey Malia, 21, och Leah Bell, 18, hade hyrt en utflyktsbåt tillsammans med sina kompisar. De låg vid Christians Brygge i Köpenhamn när åtta vattenskotrar dök upp. Skoterförarna försökte ragga upp tjejerna och körde runt deras båt när en av skotrarna rammade utflyktsbåten med full kraft. De två flickorna omkom och ytterligare fem personer skadades.

Vattenskotrarna försvann i hög hastighet, men polisen hann ikapp de åtta förarna strax söder om Köpenhamn.

Dödsfall varje år

I Sverige dör en människa varje år i olyckor med vattenskotrar. 51-åringen som körde in i en vajer, 17-åringen som följde med en kompis som lånat farsans Yamaha med 290 hästkrafter. Efter tre minuters färd vurpar killarna och 17-åringen orkar inte ta sig i land.
För två år sedan dömdes den vattenskoterförare som körde på en kvinna som var ute och simmade vid Blackeberg i västra Stockholm. Föraren kom i hög hastighet, körde på henne och försvann. Vittnen räddade den medvetslösa kvinnan som klarade sig trots svåra frakturer och blödningar i huvudet. Det var också vittnen som fotograferade föraren så att han senare kunde identifieras.

”Ingen nöjeskörning”

Efter dödsolyckan i Köpenhamn har Danmark skärpt lagstiftningen för vattenskotrar. Från och med årsskiftet måste förare på danska sidan ha förarbevis och skotrarna ska ha en nummerplåt så att de går att identifiera.
I Sverige har kravet på förarbevis utretts sedan riksdagen tillkännagivit att man vill ha både åldersgräns och krav på förarbevis för vattenskotrar. Frågan ligger nu hos kommunikationsminister Anna Johansson och där verkar den bli kvar. För några veckor sedan svarade Anna Johansson på en skriftlig fråga i riksdagen och menade att det "saknas belägg för att vattenskotrar i allmänhet nöjeskörs".

Hon skulle kunna ta kontakt med Kustbevakningen eller åka ner till vilken sommarhamn som helst. Där kan man hyra en vattenskoter med "sportbilsprestanda".

Där lockar uthyrningsfirmor med fräsiga bilder på barn som åker skoter utan hjälm. Där råder vattnets vilda västern och faran är att ännu fler kommer att skadas innan den här sommaren är över.