Grattis, posten blir ännu sämre

Att skicka paket med posten är numera ungefär lita förutsägbart som att åka tåg, det kan sluta lite hur som helst. Skillnaden är möjligen att SJ inte brukar tappa bort passagerare.

Från årsskiftet höjs dessutom priset på frimärken från sju till nio kronor. För lite större brev mellan 50 och 100 gram ökar kostnaden med det dubbla, från 14 till 18 kronor.

Senast portot höjdes var första april och det lär nog bli ännu dyrare i framtiden.

Dessutom betalar vi ett högre pris för allt sämre service. Samtidigt med prishöjningen införs nya regler om att posten inte behöver dela ut brev dagen efter att de lämnas in.

”Ny tjänst”

På Svenska Dagbladets debattsida jublar Postnord Sveriges VD Anders Holm.

"I realiteten blir den nya tjänsten vi nu kommer erbjuda privatkunder en ny tjänst." skriver han.

Både sämre och dyrare - samtidigt. Hurra!

VD:n berättar även att färre människor skickar brev medan fler handlar på internet, något han vill möta med "proaktivitet och långsiktighet".
P

å sätt och vis har Anders Holm rätt. När vi skickar e-post i stället för vanliga brev minskar naturligtvis behovet av en fungerande brevutbärning. Men det upphör inte.

Avgörande för Sverige

En fungerande post är helt avgörande för att hela Sverige ska fungera. Dessutom gör näthandeln att behovet i framtiden bara lär öka.
Så varför är det hela tiden kris?

Det riktiga svaret är politik, Maud Olofssons politik.

I juni 2009 röstade riksdagen för att slå ihop den danska och svenska posten till ett företag. Regeringen Reinfeldt blev grundlurade. Sverige bidrog med 70 procent av värdet i bolaget, fick 60 procent av ägandet och bara hälften av rösterna.

Den danska delen av bolaget har sedan sammanslagningen gått uruselt. Det har dragit ner hela Postnord och 2016 uppgick förlusterna till 1,6 miljarder kronor.

”Ett danskt problem”

Näringsminister Mikael Damberg har kallat hela härvan ”ett danskt problem” vilket möjligen var odiplomatiskt men helt korrekt.

Maud Olofssons idé att slå samman den svenska väl fungerande posten med ett danskt konkursbo verkar i efterhand inte så välbetänkt. Antagligen vore det bästa att vi gick skilda vägar.

Helst innan det svenska portot måste höjas ännu mer.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.