Skistars priser gör påsklovet omöjligt

Skidjätten förvandlar fjällen till ett överklassreservat

Snögubben Valle är en symbol för Skistars skidskolor för barn. En tredagarskurs för barn från 3 år kostar 850 kronor.

Mars och april är de mest populära skidmånaderna i Sverige. Men redan nu i veckan hade Skistar, som äger några av de största skidanläggningarna i Sälen och Åre, anledning att jubla.

Företaget redovisar en omsättning på 2,4 miljarder kronor för senaste kvartalet.

Företaget beskriver resultatet före skatt som det ”bästa i bolagets historia”.

För Skistars aktieägare är det goda nyheter. Femtio procent av vinsterna betalas ut till dem, rätt i fickan.

Dominerar marknaden

För någon som nyligen åkt skidor hos Skistar är det inte svårt att förstå hur vinsterna uppstått.

Enligt beräkningar kostar en vecka i Sälen för en tvåbarnsfamilj 36 000 kronor. Det är nog lågt räknat.

P1-programmet Plånboken har gjort en granskning av storföretaget som på senare år har höjt priserna på liftkort kraftigt – och infört flera kritiserade regler och avgifter.

Bland annat ska samtliga gäster under sportlovsveckorna 8 och 9 köpa ett liftkort – ”skipass” – varje dag, även om man inte vill åka skidor under vistelsen.

Kostnaden för liftkort för en familj är cirka 9 000 kronor i Sälen och över 10 000 kronor i Åre. Dessutom har Skistar sedan två år infört parkeringsavgifter på 95 kronor per dag.

För den som vill ta en lunch i backen på någon av Skistars ”Lodger”, hotell, kostar en tallrik köttbullar med läsk 215 kronor.

En 40 centiliters mellanöl på afterskin går loss på 89 kronor.

Höjer priserna under loven

Skistar motiverar priserna med utbud och efterfrågan-principen. Under skollovsveckorna vill många åka skidor, därför passar man på att höja priserna.

Men för familjer med barn i skolåldern är det inte så enkelt att välja en billigare vecka. Barnens lov ligger där de ligger.

Skistars resultat talar ändå sitt tydliga språk. Gästerna fortsätter att strömma till skidorterna. Men frågan är hur länge till.

Skidåkning är något som framför allt lockar infödda svenskar. Det är inte direkt ofta man ser somalisvenska familjer i backen. Och med Skistars prisrace har snövallarna byggts ännu högre.

Snart är det påsklov och sannolikt tvingas vanligt folk att stanna hemma. Skistars skidanläggningar börjar bli ett reservat för den rikaste medel- och överklassen och det är sorgligt att se.

Följ ämnen i artikeln