Stenbeck var den Trump som Sverige aldrig fick

Lade grunden till den nya vulgära överklassen

Finansmannen Jan Stenbeck startade TV3 och Viasat och bröt upp radio-, tv- och telefonimonpolet i Sverige. Dottern Cristina Stenbeck tog över imperiet efter faderns död 2002. I dag arbetar inget av barnen kvar i företagen.

Jan Stenbeck var en ideologiskt driven affärsman. Han bröt målmedvetet upp de svenska monopolen inom tv och telefoni, och var först i Sverige med att starta reklamfinansierad radio och tv.

Gratistidningen Metro var också hans verk. Moderna Tider, tidningen Z och Finanstidningen var andra mediesatsningar han gjorde.

Tilltalet var grabbigt, flåsigt och brackigt.

Visst ville Stenbeck förnya mediemarknaden och tjäna pengar. Men han ville också krossa "Sosse-Sverige" i grunden.

Vulgär lyx och skandaler

Det blir tydligt i Svenska Dagbladets uppmärksammade poddserie "Dynastin", som skildrar familjen Stenbecks historia i sex nästan timslånga avsnitt. Historien påminner om ett svenskt "The Crown".

Vulgär lyx och överdåd, parat med sanslösa familjeskandaler och ond bråd död.

Det var semestrar i schweiziska alperna, hästgårdar och privatjet med hummer och champagne.

Jan Stenbeck fostrade sina fyra barn under äktenskapet till att bli som han. Då kunde de inte växa upp i det mesigt jämlika Sverige.

– Han ville att vi skulle vara hungriga vargar och då måste vi bo i USA, säger mellandottern Sophie Stenbeck i SvD-dokumentären.

I Jan Stenbecks värld var den amerikanska rovkapitalismen idealet. Sin bästa tid i livet hade han som finansvalp på Wall Street i början av 1970-talet. Kanske stötte han där på sin amerikanske motsvarighet, Donald Trump?

Likheterna mellan de båda är i alla fall slående.

Bröt mot lagar och regler

De var nästan jämngamla, ärvde varsitt imperium av sina fäder och verkar ha delat ett lynnigt humör som ofta tagit sig uttryck i elakheter mot omgivningen.

I podden beskrivs det hur man som anställd hos Jan Stenbeck ofta fick en stekpanna i huvudet på morgonen och sen en klapp på kinden på kvällen.

Man kan riktigt höra ett "you're fired!" ekandes i bakgrunden.

En av Stenbecks närmsta medarbetare beskriver programinnehållet i TV3:s barndom som "kriminellt dålig". Vi som är gamla nog för att minnas kan bara hålla med. Men Stenbeck tjänade pengar som gräs.

Att det var förbjudet att sända reklam i radio och tv i Sverige struntade han i. Det löste han genom att producera sändningarna i London istället.

Fylleslag efter begravningen

Det svåraste i livet var att banta och sluta dricka champagne, sa Jan Stenbeck i en SVT-intervju runt millennieskiftet med Stina Dabrowski.

Det excentriska svaret avslöjar ett bråddjupt mörker. Mediemagnaten åt och drack sig till en hjärtinfarkt vid 59 års ålder.

Efter Jan Stenbecks begravning samlades sällskapet på en av de krogar i Stockholm som han ägde och hade som sitt andra vardagsrum.

Tillställningen beskrivs i SvD:s podd som ett fylleslag.

Chefer och anställda i hans företag sprutade champagne och beställde sprit och rysk kaviar i överflöd. Det dansades på bord med slipsen i pannan och restaurangen behövde renoveras efteråt.

Borgerlighetens diskreta charm var borta. Nog hade Jan Stenbeck lyckats förändra Sverige till slut.

Följ ämnen i artikeln