Middagsbudet är på väg att skriva historia

Kollektivavtal sätter stopp för rättslöshet

I veckan kunde Aftonbladet berätta om budbilsföretaget Best. Bolaget utlovar "prisvärda bud" för alla behov. Man levererar matkassar till hushåll, men kör också livsviktiga medicintransporter.

De senaste åren har Best vuxit så det knakar. Låga priser och snabb service är en efterfrågad kombination, men det finns en baksida. Chaufförer som talat med Aftonbladets 200 sekunder pratar om låga löner, långa arbetstider och ett bötessystem där minsta misstag bestraffas.

Modernt slaveri är en beskrivning som en av de intervjuade själv använder.
Ingen borde bli överraskad. Skandalerna i budbranschen har varit en följetong. Liksom många andra bygger Best sin affär på underentreprenörer. Åkerier skriver kontrat för att få köra de brandgula bilarna. Best själva tar inget arbetsgivaransvar. Man "förutsätter" löner i nivå med branschens avtal.

Uppenbarligen har det inte räckt till.

Nära en uppgörelse

Samtidig befinner sig förhandlingarna om ett kollektivavtal för de anställda på ett annat budföretag, Foodora, på upploppet. Facket Transport kan vara på väg mot ett genombrott.

Ett företag i det som brukar kallas gigg-ekonomin accepterar sitt ansvar som arbetsgivare. De anställda får en fot in i den svenska arbetsmarknadsmodellen.

Foodoras bud levererar mat från restauranger hem till kunderna. Snö och kyla gör villkoren extra tuffa just nu. Ett avtal skulle inte betyda guld och gröna skogar. Service som hemleverans av mat kräver mycket arbete. Om vanliga konsumenter ska tycka att det är "prisvärt" att få middagen hemkörd betyder det en ständig press på lönerna.

Bekvämlighetens pris

För att komma nära en uppgörelse har facket tvingats specialanpassa avtalet till just Foodoras situation. Tjänstesamhället är per definition ojämlikt. Ett pris för vår bekvämlighet som vi borde tala mycket mer om.

Ett avtal mellan Transport och Foodora skulle ändå sätta ett stopp för de värsta avarterna, som de förhållanden som avslöjats på Best. Det skulle innebära ett slut på den rättslöshet som gör att människor upplever sin situation som "slaveri".

Om buden på Foodora får sitt kollektivavtal blir de pionjärer i gigg-ekonomin. Förhoppningsvis får de snart efterföljare.

Budbolaget Best lovar för övrigt nu att "noga utreda samtliga påståenden" efter Aftonbladets avslöjande.

Det är hög tid.


Många har förlorat sitt jobb. Samtidigt växer den så kallade gigg-ekonomin där inte minst unga människor ofta tvingas artbeta under mycket dåliga villkor.

Kan kollektivavtal vara en väg till en justare arbetsmarknad?

Chatta med Ingvar Persson. Chatten startar klockan 9.00 men det går bra att skriva redan nu.

Denna chatt är stängd.

  • Ingvar Persson
    3 feb 2021

    Det fick bli den avslutande kommentaren i dagens chatt. Jag vill som vanligt tacka alla som bidragit med frågor och synpunkter. Villkoren på arbetsmarknaden är ett ämne vi lär få återkomma till.

  • Ingvar Persson
    3 feb 2021

    Hej Steffe.

    Jag vet faktiskt inte vad du menar. Det vi talar om var ett försök att få ett företag att teckna kollektivavtal. Hur det uppfattas kan som "propaganda för S" fattar jag inte riktigt.

  • 3 feb 2021

    Saaladsbaren i GBG hade väl sjyssta vilkor (de ändrade en liten del efter påpekande att det inte var helt rätt). Att facket hittade på egna siffror som visade annat säger inte så mycket om hur det var.Är det inte bättre att facket ägnar sig åt att förbättra arbetares villkor snarare än att driva propaganda åt S? det urholkar ju kraftigt förtroendet för skyddsombuden: är de där för att kolla säkerhet eller för att markera och ge politiska poäng till S?

    Steffe
  • Ingvar Persson
    3 feb 2021

    Hej Delivery.

    Jag utgår ifrån att den kommentaren handlar om usla arbetsvillkor och oseriösa arbetsgivare. Det är bara att hålla med.

  • 3 feb 2021

    Bedrövligt

    Delivery

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.