Mejla

Ingvar Persson

Småsparare i kö för Volvos aktier

Pengarna behövs för att ställa om

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

LEDARE

Ekonomisidorna skriver om en av de största börsintroduktionerna i vårt land. I verkligheten är nyheten att det åter handlas med aktier i personbilstillverkare Volvo större än så. Det handlar om den svenska självbilden. Och det handlar om framtiden för svensk industri.

Låt oss ta självbilden först. Företagsledningen med Håkan Samuelsson i spetsen håller förstås god min, men ingen har missat att börsintroduktionen gått lite trögt. Storinvesterarna har varit avvaktande och riktigt så mycket pengar som man hoppades på kommer de nya aktierna inte att ge.

Osäkerhet och oro

Konton i skatteparadis och att företagets helt dominerande ägare finns i det totalitära Kina skapar oro. Osäkerhet om framtidens fordonsmarknad också. Investerare vill helst ha rena elbilsföretag idag. Där är inte Volvo cars, ännu.

Privatpersoner, i det här sammanhanget brukar de kallas småsparare, har däremot stått i kö för att få handla. När priset sattes i måndags fanns det 90 000 intresseanmälningar. Bättre kan antagligen inte Volvos ställning som symbol för det producerande Sverige beskrivas.

I morgon ska i alla fall volvoaktien kunna köpas och säljas på stockholmsbörsen. Det understryker hur viktigt företaget är för Sverige, och hur viktigt Sverige är för företaget och varumärket. Men framför allt betyder det att Volvo Cars nu har 20 miljarder kronor i kassan för att kunna hänga med när fordonsbranschen förändras.

Elbilar är på väg

Övergången till elbilar händer nämligen nu. Det sker dels därför att klimatkrisen gör teknikskiftet oundviklig. Att bilar drivs med el istället för bensin eller diesel är kanske inte den största förändring som måste göras i klimatomställningens spår. Men det är en förändring vi kommer att uppleva i vår vardag.

Men övergången sker också därför att industrin till sist har bytt fot. Efter att i årtionden gjort allt för att bromsa nya tekniker driver många biltillverkare idag på utvecklingen. Förklaringen är ganska enkel.

Om en ny teknik gör att miljoner bilägare vill eller måste byta ut sina fordon finns det stora pengar att tjäna för den som har rätt produkter. Och Volvo tänker vara ett företag som bygger de elbilar kunderna frågar efter.

Tack vara svenska småsparare och svenska institutioner finns nu pengar att utveckla både bilar och produktion.


I morgon ska handeln med aktier i Volvo cars öppna på Stockholmsbörsen. Pengarna från nyemissionen ska företaget använda i omställningen till fossilfria bilar.

Är det rätt av Volvo att ställa om? Och är det bra för Sverige att företaget får fler ägare?

Diskutera med Ingvar Persson. Chatten öppnar klockan nio, men för dig som är inloggad går det bra att skriva redan nu.

Skriv inlägg
  • Ingvar Persson

    Det har som sagt varit en lite ovanlig chatt, delvis räddad av mobiltelefonens batteri. Möjligen ett tecken med tanke på ämnet. Hur som helst vill jag tacka alla som deltagit. I morgon startar handeln med aktien i Volvo Cars. Det kan bli en milstolpe, på många sätt.

  • Ingvar Persson

    Hej Lasse.

    Jag vet naturligtvis inte hur framtiden kommer att se ut. Det jag kan se är att branschen nu tycks ha bestämt sig för att eldrift är det man ska satsa på nu och jag har svårt att se att ett litet företag som Volvo skulle välja en annan väg.

    Dessutom är det väl möjligt att vi kommer att få en kombination av tekniker, där var och en kan användas där den har sina styrkor.

    Men du har naturligtvis rätt. Teknikskiften innebär alltid oro innan man vet vilken standard som gäller. Vi som är tillräckligt gamla kommer till och med ihåg när det fanns tre konkurrerande system för videofilmer. (Och nu inser jag att jag egentligen skulle behöva berätta vad en videofilm var, innan Netflix).

  • Är det el eller vätgasdrivna bilar som är framtiden? Om det är vätgas, kommer det i så fall att krävas ytterligare omställningar för Volvo?

    Lasse Lindqvist
  • Ingvar Persson

    Det är märkligt, men nu är strömmen tillbaka. Välkommen till den svenska landsbygden. Vi tar en fråga till medan lamporna lyser och nätverket fungerar.

  • Ingvar Persson

    Så är det naturligtvis. Å andra sidan kan vi ju konstatera att de stora investerarna faktiskt har köpt aktier, om än kanske inte riktigt till det pris Volvo hoppats på. Jag skulle säga att det som långsiktigt avgör om det blir en bra affär är hur väl Volvo Cars lyckas förverkliga planen på en omställning.


Av: 

Ingvar Persson

Publisert:

LÄS VIDARE

Bra för klimatet och väldigt bra för Volvo

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

Ja, tack!

ÄMNEN I ARTIKELN

Volvo

Fordonsindustri

Volvo Cars

Stockholmsbörsen