Mejla

Lotta Ilona Häyrynen

Nu kan chaufförerna äntligen andas ut

Nya regler gör vägarna säkrare för alla

Publicerad:
Uppdaterad:

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

EU har klubbat igenom nya regler för lastbilschaufförer.
Foto: LOTTE FERNVALL
EU har klubbat igenom nya regler för lastbilschaufförer.

Goda nyheter är man inte direkt bortskämd med i dessa tider, men under onsdagen damp det ner: EUs gigantiska byråkratimaskineri har malt färdigt och äntligen spottat ur sig det som i media kallas för vägpaketet.

Det handlar om nya regler för lastbilschaufförer, och förhandlingarna har pågått så länge att vägarna nästan hunnit vittra sönder. Men resultatet är i praktiken en seger för Sverige.

Nu ska bland annat svenska löner och avtal gälla för trafik som körs i Sverige, oavsett europeiskt ursprungsland.

 
Pressat bort seriösa företag

För Sverige, svenska lastbilschaufförer och svenska åkeriföretag har reglerna kring EUs inre marknad länge varit ett problem. Genom att slita ut utländska chaufförer med låga löner har villkor pressats och seriösa aktörer slagits ut. Dödströtta chaufförer har dessutom skapat osäkrare vägar för alla. "Skitföretagande", som EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S) kallar det för.

Beslutet blir ändå ett hårt slag för de östeuropeiska länder som kämpat mot vägpaketet och bidragit till de evighetslånga förhandlingarna.

Det är orimligt att EUs inre marknad ska bidra till lönedumpning, men det gör det desto viktigare för EUs rikaste länder att kompensera de fattigare medlemsländerna.

I sak är vägpaketet bra för alla chaufförer – dygnslånga körningar och minutkorta matpauser vid vägkanterna ska bli ett minne blott – men de nya reglerna kommer också innebära att de åkeriberoende delarna av de östeuropeiska ekonomierna krymper. I öst ser vi redan hur demokratierna vacklar i den ekonomiska otrygghetens spår. Bryssel måste ta den frågan på allvar och se helheten. Det gäller inte minst också för Sverige och våra politikers vacklande inställning till EU:s coronakrispaket.

 
Fuskåkande får inte förekomma

Lättnadens suck kan nu ändå höras från både åkeriföretagen och fackföreningarna. Man bör dock lyssna på Transportarbetarförbundet som höjer ett varningens finger: Det räcker inte med bra regler – man måste se till att de efterlevs också.

Det blir Sveriges ansvar att skapa kontrollsystem för att skydda företag och chaufförer från fuskåkande på vägarna. Här har regeringen lovat 100 miljoner till för polisens arbete, och man får hoppas att det räcker. Särskilt mycket trafikpolis har det här landet inte haft på evigheter och tullen larmar ständigt om personalbrist.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth bör bevaka utvecklingen noga. En av Sveriges tuffaste förhandlingssegrar i EU får inte förvandlas till en papperstiger.

 

Chatta med Lotta Ilona Häyrynen om dagens huvudledare. Chatten öppnar 09.00 men du kan ställa dina frågor redan nu.

Laddar Live Upplevelse

Av: Lotta Ilona Häyrynen

Publicerad:

LÄS VIDARE

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.