Klimatomställningen räddar svenska jobb

I Skövde satsar Volvo på elmotorer

Utan investeringar och ny teknik skulle Volvos motorfabrik i Skövde snart vara borta.

Det har snart gått fem år sedan personbilstillverkaren Volvo lanserade sin reklamfilm på temat "Made By People". Väckarklockar i miljonprogramslägenheter, Göteborg i gryningsljus och lämning på dagis. Och, helt självklart, bilar från Volvo. Bilar för vanliga arbetande människor. Det är i alla fall budskapet.

Volvos lilla reklamfilm kan vara värd att se igen. Den berättar något om vad bilmärket har kommit att betyda för bilden av vårt land, och vår bild av oss själva. Volvobilar har blivit en del av den svenska folkhemsdrömmen. Och ända sedan början har de drivits av motorer från fabriken i Skövde.

I onsdags meddelade företaget att man de kommande åren tänker investera 700 miljoner i sin motorfabrik. Redan summan talar om en storsatsning, men det som ska hända i Skövde kan vara större än så.

Svensk fordonstillverkning tar steget in i framtiden.

Ska bygga elmotorer

Skövdefabriken ska bit för bit anpassas till att bygga elmotorer. I ett första steg kommer inköpta motorer att monteras i drivlinor. Men från andra halvåret 2024 ska hela tillverkningen göras i Skövde.

För fabriken i Västergötland är det en ödesfråga. Som alla bilproducenter är Volvo på väg att gå över till eldrift. Klimatkrisen gör bilar som drivs av förbränningsmotorer omöjliga. Att EU-ledarna i går lyckades enas om målet att utsläppen ska minska med 55 procent till 2030 understryker bara det.

Målet är att hälften av de Volvobilar som säljs 2025 helt ska drivas av el. Den andra hälften kommer att vara hybridbilar. Utan teknikskiftet skulle Skövde ganska snart inte ha någonstans att göra av de motorer som produceras.

I dag arbetar omkring 1 600 verkstadsarbetare på fabriken.

Vill ligga i framkant

För Volvo Cars betyder investeringen att man kan fortsätta att ligga i framkant av den tekniska utvecklingen. I Göteborg och Shanghai finns redan laboratorium med inriktning på elektriska drivlinor.

Vill man dra den fulla fördelen av det egna utvecklingsarbetet måste man också kontrollera produktionen. I det fallet ändrar teknikskiftet ingenting.
För Sverige innebär beskedet om investeringen i Skövde ännu ett bevis på att ny klimatsmartare produktion inte måste vara ett hot.

Satsningen på kolfritt stål i Norrbotten, den stora batterifabriken i Västerbotten och nu investeringen i Skövde visar att svensk industri med sin tradition och sin kompetens kommer att bidra till en hållbarare produktion. Och kanske till ett grönt folkhem.

Nu kan hoppet återvända till Skövde, säger Glenn Bergström från IF Metall i Dagens Arbete.

Hoppet kan behövas, inte bara i Skövde.