Sluta gorma på arbetslösa, Pehrson

Inställda tåg kan bli vardag med uteblivna investeringar

Johan Pehrsons gormande löser inte problemen.

Alla tåg är inställda mellan Göteborg och Skåne under sommaren, meddelar SJ. Folk rasar när sommarplanerna ställs in. Liberalernas Johan Pehrson gormade på Twitter att ”det inte ska vara fett att vara arbetslös” som ett svar på de inställda avgångarna.

Trafiken ställs in pga eftersatt underhåll och personalbrist, menar SJ.

Som liberal borde ryggradsreflexen vara att prata om klimatinvesteringar och utbildningsplatser för kompetensförsörjningen inom lokförarbranschen kan tillgodoses.

Men det är just det som dagens liberaler saknar. Mod och ryggrad.

Innan och efter

Liberalerna säger en sak före valet och en sak efter, för att parafrasera Johan Pehrson.

I valet 2014 lovade Liberalerna och dåvarande Alliansregeringen att Sveriges infrastruktur skulle byggas ut för att möta framtidens utmaningar.

Liberalerna målade ut en framtid med en järnväg som skulle åka snabbare, öka kapaciteten och komma i tid.

Men det tåget har gått. Liberalerna ändrade åsikt och slopade projektet.

Regeringens enda infrastrukturplan är att underhålla de redan gamla och rostiga rälsen.

Det är trångt

Godstrafiken och persontrafik tvingas idag att samsas om samma spår.

Att det behövs mer kapacitet på järnvägen är uppenbart.

Det eftersatta banunderhållet skapar konstanta störningar. Resenärerna tröttnar och väljer ofta att flyga nästa gång.

Med kapacitetsbrist på flera sträckor är det också svårt att planera in underhåll utan att det får stora konsekvenser. Som nu med inställd sommarsemester på västkusten för skåningar.

Eftersatt underhåll kan bara fixas med mer underhåll. Det löser inte problemen.

Tillväxthinder

När regering skrotar nya räls skapar de problem för företag och kompetensförsörjning.

I takt med större efterfrågan på godstransporter och växande intresse för tågresande har behovet av kompetens inom branschen blivit allt viktigare.

Söktrycket till lokförarutbildningen är superhögt, enligt Tågföretagen. Inför terminsstart i år sökte 1500 till att bli köra tåg. Det finns 450 platser. Nu ansöker de om att ha fler lokförarskolor.

Uteblivna investeringar har ett pris. Om man inte investerar i hållbar infrastruktur nu, kommer priset man betalar senare bli väsentligt högre.

Johan Pehrson borde sluta gorma åt arbetslösa och börja investera i järnvägen och utbildningsplatser. Då skulle vi både ha lokförare och fler tåg att åka med.