SJs coronatåg kommer åtminstone i tid

Ett statligt bolag ska inte vara en smittorisk

Resenärer larmar om trängsel på SJs tåg.

Lagom till midsommar släpptes de svenska reserestriktionerna. Hundratusentals svenskar kan åter åka till sommarstugor och familjekalas – förutsatt att man fortsätter att hålla avståndet och inte samlas som packade sillar. Men trots månader av samma rekommendation (håll avståndet!), nya regler för restauranger och barer (håll avståndet!) och ett kaos i SLs kollektivtrafik som fick Folkhälsomyndigheten att ryta till ordentligt (för att man inte höll avståndet), så verkar budskapet inte nått fram till SJ.

Inför en av våra största högtider satt tusentals svenskar några centimeter från varandra i tågsätena och åkte runt landet. Jag satt själv på ett sådant tåg. "I och med att vi har fullbokat så kan ni ju i alla fall försöka göra ert och inte hosta på varandra" ropades till och med ut från högtalarna, och inte verkar det ha blivit bättre sedan i midsomras.

Ingen skillnad mellan tåg och bar

Många resenärer vittnar nu om en obehaglig trängsel. Som svar påstår SJ själva att man gjort en särskild deal med Folkhälsomyndigheten för att öka antalet bokningar, något Folkhälsomyndigheten över huvud taget inte känner igen.

"Jag hade nyligen ett möte med Svensk kollektivtrafik, Transportföretagen och SKR bland annat, men inte med SJ. Det förvånar även mig att de har valt att öka antalet bokningar igen." säger Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson till DN.

Man baxnar. Det statliga bolaget SJ har inte koll på statens egna rekommendationer. Hur man fått för sig att rekommendationerna skulle vara mer avslappande på ett x2000 än på en uteservering är fullständigt obegripligt.

Byråkratiskt lurendrejeri

Om det inte vore för smittorisken tågtrafiken nu tycks utgöra så skulle man kunna glädjas åt att tågen åtminstone är punktligare än någonsin enligt Trafikverket, även om man inte når upp till målet om 95 procents punktlighet. 93,8 procent ligger man på, trots coronakris, men egentligen är siffrorna lite av ett byråkratiskt lurendrejeri.

Fem minuters försening räknas inte som en försening, och banarbeten tillåts göra tågresorna längre än normalt utan att det påverkar punktligheten i statistiken.
Sveriges järnvägsnät är slitet och över huvud taget inte byggt för det moderna tågresandet. Mer än kreativ statistik måste till för att lösa alla flaskhalsar, signalfel och söndervittrande spår.

I närtid måste dock något hända hos SJ. På Twitter har näringsminister Ibrahim Baylan reagerat. Kanske borde han gå från tweet till handling och bjuda in bolagsledningen för ett samtal om avstånd.

Ingen vill ha smittohärdar på järnvägen, hur punktliga de än skulle vara.

 

Chatta med Lotta Ilona Häyrynen om dagens huvudledare. Chatten öppnar kl. 09.00 men du kan ställa dina frågor redan nu.

Chatta med Ledarredaktionen

Denna chatt är stängd.

  • Lotta Ilona Häyrynen
    15 juli 2020

    Då var det dags för mig att avsluta dagens chatt. Många vittnesmål om situationen på både tåg, bussar och flyg. Tack för alla frågor och inspel, och jag hoppas ni tar hand om er där ute!

  • 15 juli 2020

    Hej! Vad bra att du tar upp detta. Det är helt ofattbart att SJ får göra så här. Restauranger har hårda krav på sig för att få folk att hålla avstånd. De måste plocka bort bord, ha markeringar i golv och skyltar som talar om hur folk ska bete sig. De utsätts dessutom för kontroller och får stänga om de inte uppfyller kraven. Hur kan då SJ få göra som de gör?

    Karin Yilmaz
  • 15 juli 2020

    SJ AB har ju ändå goda möjligheter att begränsa antalet resande eftersom det är platsbokning. Jag tänker på alla andra bolag som bedriver trafik utan platsbokning, vad görs där för att hindra smittspridning? Ena dagen kan det vara såpass fullt att det inte finns sittplatser till alla medan en annan dag så är det halvfullt. Sedan tycker jag det är otydligt i texten om vem som ansvarar för vad inom järnvägen. Att tågen ofta är sena är känt sedan tidigare men den faktiska orsaken och vem som bär ansvaret kommer sällan fram i ljuset.

    Andreas

    Hej Andreas. Mycket bra frågor och jag hoppas det kommer mer journalistik på ämnet. 

    Gällande vem som ansvarar för vad begränsar teckenytan och textämnet hur djupt in på detaljer man har möjlighet att gå, men ledarsidan har skrivit många texter om tågtrafiken och situationen på järnvägsnätet. Att underhålla och planera spåren ligger främst på Trafikverkets bord. Tyvärr har Sverige fått ett avreglerat system med många olika aktörer på olika nivåer.

    Här

    har jag skrivit mer om ämnet bland annat, men framförallt om trafikens upphandlingar. 

    Lotta Ilona Häyrynen
  • 15 juli 2020

    Är man rädd för smittan kan man stanna hemma. Det är ingen mänsklig rättighet att åka buss eller tåg.

    Rune

    Människor har tusen anledningar till att röra sig utomhus, ibland för att man helt enkelt måste. Hela samhället har ett ansvar i krisen, och det gäller också företag och regional kollektivtrafik som har ansvar att göra sitt för att underlätta för människor att göra rätt och leva sina liv efter bästa förmåga i pandemin. Det går verkligen långt före rätten att tjäna pengar just nu. 

    Lotta Ilona Häyrynen
  • 15 juli 2020

    Egentligen ingen fråga. Ska åter börja veckopendla mina 60 mil ToR med början i augusti. SJ har alltid varit förstavalet. Med deras rådande policy innebär det att jag får resa med bil istället. Vill inte riskera att sitta i ett fullsatt tåg. Idioti är vad det är.

    Mats