Din resa med Uber är billig av en anledning
Låt inte nyårstaxin bidra till utsugning
Alliansen mellan techmiljardärer och håglös medelklass är dålig för civiliserade samhällen.
Det jag syftar på är den så kallade gigekonomin. Tyvärr växer den sig starkare.
I flera branscher finns nu för tiden företag vars affärsmodell går ut på att via appar göra det möjligt för folk att anlitas till olika uppdrag. De som utför ”gigen” är antingen egenföretagare eller anställda av ett annat företag som skriver kontrakt med gigplattformen.
Kollektivavtal och anställningstrygghet existerar inte. Sunda saker, som rimliga arbetsvillkor, drivs ur sektorer.
Det har hänt i taxivärlden. Sedan gigföretag som Uber och Bolt gav sig in i den råder kaos.
Och ja förresten, du hörde rätt. Om du är en av de många som via gigplattformar betalar alldeles för lite för en körning bidrar du till problemet. Om resan med Uber på nyårsafton låter för billig för att vara sann så är den sannolikt det.
Expressens artikelserie ”Taxislavarna” visar hur förare hos Bolt och Uber lever i Sverige. Många tvingas jobba 12 timmar per dag för att försörja sig. När gigplattformen och företagen som förarna är anställda av tagit sina andelar blir timlönen usel.
En av förarna hos Uber som Expressen pratat med visar upp en körning i sin app. Den gick från Stockholm till Gävle, det vill säga cirka 30 mil tur och retur. Lönen blev 360 kronor före skatt.
En Boltförare redovisar en månad med körningar som inneburit en timlön på 62 kronor.
Att gigförare kör 350 till 400 timmar i månaden är inte ovanligt, enligt granskningen.
Det är såklart inte bra för trafiksäkerheten. Det fuskas med körtiderna. Dessutom beskriver en av förarna hur Uber och Bolt struntar i att många kommer till Sverige med köpta taxikörkort. Eller att de tagit körkort i andra europeiska länder där reglerna inte är lika hårda.
Taxisektorn lämnas i kaos medan de på toppen av gigpyramiden blir rikare.
Inte så lite heller. Ubers börsvärde uppgår exempelvis i dag till drygt 1 500 miljarder kronor. Vinsterna har ökat genom att VD:n Dara Khosrowshahi höjt avgifterna för de redan utsatta förarna, något som skapat protester i flera länder. Bland annat Sverige. Utsugningen ökar.
Det enda rimliga vore att regeringen genom regleringar städar upp branschen. Men den sortens planer finns inte.
Frågan som svenska konsumenter måste ställa sig är om den billiga Uberresan är värd exploateringen, de urlakade arbetsvillkoren och den försämrade trafiksäkerheten? Det tåls att fundera på för den som ska beställa taxi ikväll.