Så blev Facebook Trumps bästa vän

Ville avskräcka afroamerikaner från att rösta

Uppdaterad 2020-10-02 | Publicerad 2020-09-30

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Donald Trump

Affärstidningen Bloomberg Buissnessweek rörde upp en del känslor när de i mitten av september hade en tecknad bild av Facebooks grundare Mark Zuckerberg på framsidan.

Iklädd en Make America Great Again-keps.

Bloomberg Buissnessweek hävdade, i korthet, att Facebook behöver Donald Trump mer än han behöver dem. Och att Mark Zuckerbergs tolkning av "yttrandefrihet" på nätet mest handlar om att försvara presidenten och en affärsmodell där lögner, hat och kränkningar ger klick och intäkter.

Taskigt tyckte många.

Dataläcka

I går kunde dock brittiska Channel 4 avslöja hur just Facebook varit ett viktigt instrument för Trumpkampanjen för att få afroamerikaner och andra minoriteter att inte rösta i valet 2016.

Källan är en gigantisk dataläcka från Trumpkampanjen själv som Channel 4 tagit del av. Den innehåller kartläggningar av nästan 200 miljoner amerikanska väljare. Enligt ett sinnrikt system och med data från människors Facebookprofiler har väljarna kategoriserats i olika grupper.

I vissa fall är det mer troligt att de ska rösta på Trump, dessa väljare ska kampanjen få iväg till vallokalerna. I andra fall är det mindre troligt.

3,5 miljoner afroamerikanska väljare är kategoriserade som "Deterrence", alltså "avskräckning". Dessa väljare ska till varje pris fås att inte rösta. Svart på vitt alltså, om uttrycket tillåts.

Angriper förtidsröstning

Det är exakt denna strategi som Donald Trump nu försöker igen, med angrepp på förtidsröstningen i Coronatider. Han vet att demokratiska väljare oftare förtidsröstar, alltså vill han fuska bort deras röster.

Skillnaden mot 2016 är att Trump då inte var president. Hans "avskräckning" var begränsad till propaganda och desinformation, ofta på just sociala medier. I dag har han betydligt större möjligheter.

Facebooks roll 2016 är känd sedan tidigare. Företaget Cambridge Analytica bistod både Brexit-kampanjen och Trump-kampanjen med avancerade analyser av väljardata hämtade från Facebook.

Kan ha avgjort valet

Eftersom marginalerna var små påverkades sannolikt resultatet. Andelen afroamerikanska väljare minskade också mycket riktigt så avskräckningskampanjen ser ut att ha fungerat.

Utan Facebook hade inget av detta varit möjligt. Och trots detta har sociala medier-jätten aldrig fullt ut lagt korten på bordet efter 2016. Frågan måste därför ställas: kan samma sak hända igen?

I natt hölls den första presidentvalsdebatten mellan Donald Trump och Joe Biden. Nu börjar allvaret.

Vilken keps Mark Zuckerberg tar på sig de kommande veckorna kommer att spela en större roll än många kanske tror.

***

Chatta med Anders Lindberg. Chatten öppnar 09:00 men du kan ställa dina frågor redan nu

Denna chatt är stängd.

  • Anders Lindberg
    30 sept 2020

    Tack för idag :-)

  • Anders Lindberg
    30 sept 2020

    Din morfar har helt klart en poäng. Och världen behöver fortfarande USA:s ledarskap. Just därför är det som Trump nu ställer till med så oerhört skadligt.

    Om Biden vinner är det mycket han kommer att behöva bygga upp igen.

  • 30 sept 2020

    Säger som morfar! Utan USA så hade vi förmodligen talat tyska eller ryska i Sverige under överskådlig framöver så med facit i hand så är jag väldigt tacksam att USA offrade så många för att rädda oss från undergången på 40-talet.

    Siv
  • Anders Lindberg
    30 sept 2020

    Det kan på många sätt vara den bästa strategin.

    Men för väldigt många för Facebook faktiskt e av de viktigaste nyhetskällorna, och då spelar det stor roll vilka nyheter och vilken fakta som publiceras.

    I förra USA-valet var en stor andel av allt som publicerades inför valet helt enkelt fejk.

  • 30 sept 2020

    Tydligen så är jag ett undantag för jag bryr mig inte om vad som skrivs på Facebook eller övriga sociala medier längre av den enkla anledningen att jag inte har haft Facebook sedan flera år tillbaka och har insett att ett telefonsamtal eller ett besök är värt mer än upplagda bilder på bullbak eller semesterbilder från sommarstugan,biltvätt,altanbygge etc.....

    Ytliga diskussioner uppstår sällan i ett sällskap där människor möts på riktigt och folk tänker sig för innan man talar vilket är en bristvara i sociala medier tyvärr.

    Marie