Snälla, sluta tvångsmata skolbarn med skärmar

Men det är inte bara böcker som fattas

Utbildningskvalitén i skolan faller när barnen blir för bundna till skärmarna.

På senare år har nyheten om skärmarnas påverkan på vårt liv nått den svenska debatten, mycket tack vare Anders Hansens bok “Skärmhjärnan”. Där klargör han hur för mycket skärmtid kan leda till sämre sömn, ökad aptit och sämre minne.

Ändå sitter var och varannan unge med en padda. Och i skolan tvångsmatar vi eleverna med skärmar.

I dag är den svenska skolan styrd av digitala läromedel på många sätt. Till viss del är det bra, då samhället kräver en viss nivå av teknisk kompetens. Men det kan bli för mycket av det goda.

Läxhjälp blir klassfråga

Det vet Niklas Mörck som är pappa och lärare. I GP skriver han hur svårt han har det att hjälpa sin son med läxorna. De 30-40 sidor barnet skulle läsa inför en uppgift gick inte att överblicka i det digitala läromedlet. Mörck fick istället formatera om pappret och skriva ut sidorna till sin son. Han menar att kostnaden för alla digitala hjälpmedel har ätit upp kostnaderna för läroböcker.

Sedermera frågar sig Mörck: vad händer med de elever vars föräldrar inte har resurserna att kunna bistå sina barn i läxläsningen på det här sättet?

Det är en bra fråga.

Skolministern Lotta Edholm (L) säger sig se samma problem. I en debattartikel skriver hon att “det har funnits en okritisk hållning till digitalisering i skolan. Men en fysisk bok har fördelar som ingen padda kan ersätta”. Därför, menar hon, har regeringen avsatt 685 miljoner kronor till ökade läromedel – som kan användas för att köpa in läroböcker.

Fattas 21,4 miljarder

Att regeringen ser riskerna med ett för stort skärmfokus i skolan är toppen. Det är viktigt att alla partier – oavsett partifärg – sätter barnens bästa främst. Men vill man verkligen sätta barns hälsa främst gäller det att satsningarna på skolan är konsekventa.

Det är de tyvärr inte idag.

Till tidningen Läraren sa Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Sveriges Lärare, följande när hon läst regeringens budget:

– Kommunerna får fyra miljarder i statsbidrag men vi har konstaterat att det behövs 25,4 miljarder för att kompensera för kostnadsökningar och höjda löner inom skolan.

Trots en satsning på fler läromedel fattas det fortfarande 21,4 miljarder för att det ska gå runt. Satsningar på skolan är något som varit underfinansierat en längre tid, men som nu får sig en käftsmäll med den nya budgeten.

Och då kvittar det om Edholm lagt några extra miljoner på böcker.

Denna chatt är stängd.

  • Fanny Jönsson
    3 jan 2023

    Så, nu stänger vi chatten för i dag. Stort tack för ert engagemang. Länge leve less skärmtid. Hoppas ni får en fin dag!

  • 3 jan 2023

    Jag tror ändå att nu är det det digitala som gäller för att bäst inhämta kunskap. Jag själv som medelålders vuxen, förundras över hur mycket jag lärt mig genom att googla fram allt nytt jag behöver veta. Nej böcker är nostalgi och hör hemma på museum, bara att inse det.

    Anna

    Jag anser att vi har google och internet att tacka för mycket. Men det betyder inte att böcker har blivit irrelevanta och ska förpassas till ett museum. Var sak fyller sitt syfte :)

    Fanny Jönsson
  • 3 jan 2023

    Som lärare ser jag behovet av läroböcker, men också nyttan av datorer som skrivverktyg och hjälp till elever med läs-och skrivsvårigheter. Men paddor hör inte hemma i skolan. Då är datorer bättre eftersom det är datorer eleverna kommer att använda i framtiden i vidare studier och i framtida arbete. Så regeringen borde prioritera skolan. Läromedel, hjälpmedel och tillgängliga lärmiljöer måste få kosta. Barnen är vår framtid och hur vill vi att framtiden ska se ut?

    Lärare
  • 3 jan 2023

    Även i förskolan ska det finnas skärmar enl läroplanen. I mina barns förskola har det lett till att barnen kollar på film varje dag på vilan istället för att en av pedagogerna läser en bok. Jag förstår lärarna. Med sjukdomar och personalbrist är det bekvämt att sätta på en film men det är hemskt tycker jag! Ta bort alla skärmar från förskolan!

    Camilla Lundstedt

    En god film tror jag däremot inte är något större problem om barnen tittar på då och då. Men att skärmar är det som tar över stora delar av undervisningen, och därmed tar undan analoga läromedel som utvecklar skrivteknik och djupläsning är ett problem.

    Fanny Jönsson
  • 3 jan 2023

    Förstår inte hur digitaliseringen i skolan har utbrett sig så mycket. Känns som att alla är överens om att klassiska läromedel samt att skriva för hand är överlägset för att barn ska lära sig i skolan. Tycker det senaste årens styre av skolan mot mer digitalisering varit en riktig björntjänst mot Sveriges elever.

    Hoppas vi kan vända på denna trend så fort som möjligt.

    Vincent