Hurra! Flyget är klimathjältar

Företagen tävlar i att framstå som gröna

Företagsjättar tävlar om att ha mest grön profil.

Jag känner mig så lättad.
Jag har ju oroat mig för klimatkrisen. Berörts av rapporterna om hur det skulle kräva en aktion motsvarande andra världskrigets mobilisering för att effektivt bromsa in utsläppen av växthusgaser. För att världen faktiskt ska kunna uppfylla Parisavtalet. Men nu ser jag att den fria marknaden har löst problemet, och därtill utan att tappa i vinst. Allt kan fortsätta precis som tidigare.
SAS-vd:n Rickard Gustafssons klimattips till resenärerna är att dra ner på taxfree-inköpen, och packa mindre. Det slår han fast i en intervju med DI. Kom igen, behöver du verkligen den där andra flaskan vodka? Färre klirrande påsar på resan, det är lösningen. Att flyga mindre, det är däremot en dålig idé, tycker Gustafsson.

Därtill talar han om att flyga rakare sträckor, och använda biobränsle. Men vänta nu, biobränsle avfärdas ju av forskare som lösning för att göra flyg hållbart? Plötsligt vacklar jag.

Varannan kött

Hamburgerkedjorna står också på kö för att intyga att de är klimatanpassade. Jajamänsan. När du handlar på McDonalds drive-in kan du ladda elbilen, trumpetar man i en reklamfilm. Burgarjätten, som betjänar hundratusentals svenskar varje dag, drar minsann sitt strå till stacken.

Hos Expressen märks rubriken “Inga fler kötthamburgare på Max”. 53 procent av företagets utsläpp av växthusgaser kommer från köttkonsumtionen. Målet är satt, berättar man: inom tre år ska minst varannan hamburgare som beställs på Max vara plantbaserad. Men vänta nu, så köttburgarna kommer alltså vara kvar?

Det här går ju inte ihop.
Okej, jag ska sluta raljera. Det är inte ens kul. Det är deprimerande.

Beskrevs som fossilfritt – fälldes

Allt fler företag marknadsför sig som ”gröna”, men många lovar för mycket klimatnytta, rapporterar Sveriges Radio. I år har Reklamombudsmannen prövat tre ärenden som rör miljön – samtliga har fällts för vilseledande reklam. Nu senast Alpina VM i Åre, som fälldes för att ha marknadsfört sig som fossilfritt. Miljöärendena väntas bli fler.

Cecilia Soller, docent i marknadsföring vid Göteborgs universitet, säger till SR att det finns en stor risk att man förvirrar kunderna.
– Det finns en risk att konsumenterna tror att det är klimatsmart att flyga eller äta hamburgare just för att man för fram klimatargument. Men så är det ju inte, det är fortfarande inte bra för klimatet att flyga.
Det finns olika sätt att komma åt trixandet. Man kan beskatta utsläppstunga varor och tjänster högre. Man kan ta fram en tydlig märkning, som berättar vad inköpen motsvarar i växthusgaser.
Däremot går det inte att lämna frågan åt den fria marknaden, för den vill bara öka vinsten.
Så det måste bli svårare att luras.