Kristersson fattar inte vilken skada han gör

Regeringens chock tvingar bilhandlarna till kvällsöppet

Patrik Holmlund på Björkmans bil i Ludvika.

Ludvika
Idag är det kvällsöppet på Björkmans bil i Ludvika. Tisdagen blev inte riktigt som försäljningschef Patrik Holmlund och de andra på bilföretaget KIA:s återförsäljare hade tänkt sig. Regeringens besked att hela bonusen för miljöbilar dras in från och med i morgon har förändrat vardagen för hela bilbranschen.

– Det kom lite som en chock, säger Patrik Holmlund.

Företaget ligger ute med offerter på ett tiotal bilar som man nu måste få svar på. Dessutom leasingbilar. Köper kunderna loss dem i dag gäller ett pris. I morgon ett helt annat.

En kund som köper en ren elbil i dag får en rabatt på 70 000 kronor. Från årsskiftet var det meningen att den skulle sänkas till 50 000.

Nu blir rabatten för en ren elbil istället noll. Redan i morgon.

Sverigedemokratisk politik rakt av.

Samtidigt som den lite vingklippta miljöministern Romina Pourmokhtari i måndags diskret försökte kabla ut beslutet utan kommentarer stod hennes chef, Ulf Kristersson, på en scen i Sharm el-Sheikh. Med sin vanliga allvarstyngda stämma pratade han om att näringslivet nu är en klimatrörelse.

Ulf Kristersson vimlar  i Sharm el-Scheikh.

Kristersson solade sig i skenet av svenska företag som nu investerar i en produktion som kan sänka utsläppen av växthusgaser. Kolfritt stål från Gällivare, batterier från Skellefteå, Borlänge och Mariestad. Eldrivna lösningar från våra stora lastbilstillverkare i Södertälje och på Hisingen. Elbilar från personbilstillverkare Volvo till exempel.

Det händer nu, som den förre näringsministern Karl-Petter Thorwaldsson sa när jag pratade med honom i våras.

Det jag inte kan ta in är att Ulf Kristersson tycks ha så svårt att förstå varför det händer. Varför näringslivet och stora företag har gått från att bromsa alla klimatförslag till att om inte driva på så i alla fall anpassa sig.

Orsaken till det är nästan alltid politik

Förklaringen är att det blivit lönsamt. Orsaken till det är nästan alltid politik. Utan utsläppshandel är det tveksamt om det kolfria stålet blivit av. Utan ekonomiska styrmedel hade elektrifieringen av bilparken definitivt gått långsammare. Och utan en energipolitik som kan ge ny el nu hade projekten stannat av.

Regeringen har dragit in stödet till havsbaserad vindkraft, sänkt ambitionerna för biodrivmedel och minskat skatten på bensin, även om effekten för konsumenten inte blir så stor.

Nu alltså detta. Indragen bonus, från en dag till en annan.

Om det är en sak företag och näringsliv önskar sig är det fasta spelregler.

Patrik Holmlund är inte den som beklagar sig. Men han medger att det hade varit bra att i alla fall få någon månad på sig att hantera förändringen.

Nu är det som det är. Han och de andra säljarna får stanna på jobbet ikväll. Det kan till och med bli pizza. När chocken lagt sig lär försäljningen av elbilar repa sig. Med ett eko av säljargumentet konstaterar Holmlund:

– De blir trots allt fortfarande så mycket billigare att köra.

Det kan varken Ulf Kristersson eller Romina Pourmokhtari ändra på.

Följ ämnen i artikeln