Koranbränningen handlar om rasism

”Där man bränner böcker brinner snart människor” sa Heinrich Heine

Uppdaterad 2022-04-19 | Publicerad 2020-09-03

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

I onsdags inleddes i Paris rättegången mot 14 personer som misstänks för inblandning i terrordådet mot satirtidningen Charlie Hebdo 2015.
Tidningen hade publicerat skämtteckningar av profeten Mohammed vilket bröderna Saïd och Chérif Kouachi tog som intäkt för att mörda sammanlagt tolv personer på tidningen och i en judisk butik.

En hel värld försvarade tryckfriheten och uttrycket Je suis Charlie, jag är Charlie, blev ett stridsrop mot de som vill inskränka rätten att tala och skriva fritt.

Likheter

Finns det då några likheter mellan Charlie Hebdo, som nu återpublicerar sina Muhammed-teckningar, och den danske provokatören Rasmus Paludan som ville bränna Koranen i Rosengård?

Ja, utan tvekan. Båda provocerar, hånar och retas. Båda använder yttrandefriheten till att säga saker de flesta av oss inte håller med om.
En skillnad är att medan Charlie Hebdo slår åt alla håll, mot makten och de maktlösa och mot alla religioner och politiska grupper, så sparkar Rasmus Paludan nedåt. Mot muslimer.

Viktiga skillnader

Skillnaden är också, vilket är viktigt, att Rasmus Paludan plockar fram en typ av rekvisita ur extremhögerns kuriosakabinett som inte lika självklart faller inom yttrandefrihetens gränser.

Paludan fick inte demonstrationstillstånd och blev stoppad vid gränsen. Men Koranen brändes i alla fall och just nu är sex personer misstänkta för hets mot folkgrupp medan fjorton misstänks för våldsamt upplopp.

"Där man bränner böcker brinner snart människor" konstaterade Heinrich Heine.

Inte värt uppmärksamheten

Om det är ett hatbrott eller inte att bränna koranen på det sätt som skedde återstår att se. Någonstans här går sannolikt yttrandefrihetens gräns enligt svensk lag.

Men oavsett vad lagboken säger är det uppenbart att Koranbränningen var del av simpel rasistisk propaganda. Och som sådan är den bara värd vårt förakt, inte mer av vår uppmärksamhet.