Gigarbetarna ska inte torka din röv

Problemet är egentligen inte den lata medelklassen

Det är den gamla Alliansregeringens förtjänst att Foodora kan anställa buden en månad i taget.

Matbudet kör elsparkcykel på den blixtrande isen, blir ett rosa streck längs cykelbanan. Det ser livsfarligt ut. Men någon på Östermalm ska ha en pokébowl till lunch och så är det med det.

Sedan pandemins start behöver den som beställer hem mat med Foodora inte ens se människan som levererar. Det går att välja att bara få en pappkasse i trapphuset och ett pling på dörren, noll kontakt. Medelklassens liv bara flyter på, inga gupp längs vägen, trista kroppsliga behov tillfredsställs av någon annan.

Kringgår kollektivavtal

Foodora tecknade kollektivavtal i februari i år. Men även efter det larmar granskarna på Gigwatch om dåliga villkor. Företaget förnyar fortfarande de anställdas kontrakt med bara en månad i taget. Vissa får bara ett par timmar arbetstid varje månad. Bara drygt hälften av de som jobbar åt Foodora täcks av kollektivavtalet, resten hyrs in via två systerbolag. Bland dem ingår alla lagerarbetare och bud som kör bil.

En förare berättar för Transportarbetaren att det kostade honom 3 000 kronor i månaden att jobba åt Foodora. Han använde sin egen bil, betalade för en dyrare bilförsäkring och fick bara ersättning för bränslet enkelväg mellan restaurangen och kunden, inte på väg till nästa upphämtning.

Till de som använder tjänsten vill jag skrika – laga något själv! Ät gröt! Behöver du en app som torkar dig i arslet också?

Det är den gamla Alliansregeringens förtjänst att Foodora kan anställa buden en månad i taget. År 2007 infördes anställningsformen allmän visstid, med motiveringen att korta och osäkra anställningar kan vara ett sätt att få in en fot på arbetsmarknaden. I praktiken har det lett till hänsynslöst utnyttjande.

Bäst vore om anställningsformen avskaffades helt.

Stenugnspizza med bismak

Företag bör inte heller kunna hävda att arbetare som är helt beroende av tjänsten är egenanställda, när arbetet så uppenbart utförs på företagets villkor. Taxiföretagen Uber och Bolt spärrar till exempel förare om deras kunder inte dyker upp. Foodoras verksamhet går helt runt på att buden jobbar åt dem som om de vore anställda.

Egentligen är det inte konstigt att inte vilja gå ut och köpa nudelsoppa i det här vädret. Problemet är inte den lata medelklassen, det är oviljan att betala för soppan i kombination med en arbetsmarknad där nyanlända utnyttjas av skrupelfria företag. Hade buden haft anställningstrygghet, schyssta företagsbilar och bra lön hade ditt sug efter stenugnspizza bara varit mänskligt. I dag är det tvärt om.

Snön och arbetsgivarna har övertaget.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.