Skicka iväg de ryska fartygen

Kryphålen betalar fortfarande för Putins krig

Det ryska fartyget Baltic Performer utanför Helsingborgs hamn.

Det är i princip förbjudet för ryska fartyg att anlöpa hamnar i EU-länder, till exempel i Sverige. Det är en av punkterna i det femte sanktionspaketet som unionen riktade mot Ryssland efter överfallet på Ukraina.

Vi skriver i princip, för det visar sig att det finns rätt stora kryphål i förbudet. Det kunde Sveriges Radio nyligen berätta.

Många undantag

För det första är fartyg som går under annan flagg undantagna, även om de ägs och drivs av ryska rederier. Redan därigenom slipper ungefär hälften av den ryska handelsflottan undan sanktionerna och kan lugnt segla vidare.

Dessutom gör EU:s regler undantag för en hel lista med produkter. Naturgas, olja, aluminium, koppar, titan och nickel är några exempel på sådant som fortfarande får importeras från Ryssland och på ryska skepp. Redan i förra veckan lossade ett ryskt fartyg med dispens aluminium i Oskarshamn.

Det har sagts många gånger, men det tål att upprepas. Handeln med Ryssland är med och betalar för kriget. Pengarna finansierar förstörelsen och morden på civila i Mariopol. De bekostar stridsvagnarna och soldaterna som nu inlett ännu en offensiv.

Vi kommer att drabbas

Undantagen är ett utslag av idén att det finns sanktioner som bara ska drabba Ryssland, samtidigt som Europa kan fortsätta nästan som vanligt. Det är förstås en fantasi. Vill vi verkligen begränsa den ryska statens förmåga att bomba och mörda kommer det också att påverka oss. Särskilt på kort sikt.

Då måste både vi och Tyskland klara oss utan rysk gas. Och då behöver svenska industrier hitta andra leverantörer av de råvaror man hittills köpt från Ryssland.
Det kan bli dyrare, och krångligare. Men om alternativet är att betala för krigsbrott som de i Butja är det svårt att se alternativet.

Blockad i hamnarna

Ett av fackförbunden i hamnarna, Svenska Hamnarbetarförbundet, blockerar sedan en månad ryska fartyg och skepp som är på väg till eller ifrån Ryssland. Det andra fackförbundet i hamnarna, Transportarbetarförbundet, har varslat om blockad från den 1 maj.

Det borde inte hänga på hamnarbetarna eller deras organisationer att göra åtgärderna mot Ryssland effektiva. Inte när hela säkerhetsordningen i vår del av världen hotas.

Ingenting tyder på att de åtgärder EU hittills satt in har fått Putin att ändra sig. Det lär behöva komma fler sanktionspaket från Bryssel. Men då kan inte reglerna vara så fulla av undantag att de i princip blir verkningslösa.

Följ ämnen
Ukraina