En jättebåt i sanden lamslog hela världen

Den globala ekonomin visar sig otroligt sårbar

Containerfartyget Ever Given på grund i Suezkanalen.

Vaccinprotektionister, liberala partiaktivister och upprörda tivoliägare får ursäkta. Den senaste veckan är det nyheterna från Egypten och Suezkanalen som verkligen borde förändra vårt perspektiv på verkligheten.

Det jättelika containerfartyget Ever Givens olycka var ju inte ens särskilt spektakulär. Ingen terroristattack, vilket man annars hade kunnat tänka sig i den delen av världen. Inga personskador. Inte ens några oljeskadade fåglar eller hotade krokodiler. Bara ett väldigt stort fartyg som krockat med Sinaihalvön.

Men om dramatiken i olyckan inte kvalificerade sig som världsomspännande nyhetshändelse gjorde konsekvenserna av den verkligen det. Under sina dagar i den egyptiska sanden har det 400 meter långa fartyget blockerat en av världens absolut viktigaste handelsvägar, Suezkanalen.

Kunde dras loss

När Ever Given i tisdags med hjälp av tidvattnet kunde dras loss lär omkring 300 fartyg ha väntat på att passera. Andra hade rederierna redan valt att dirigera om. I stället för den korta vägen genom kanalen går de nu runt hela den afrikanska kontinenten.

Precis så här känsliga är de globala värdekedjor som man brukar tala om i dagens globaliserade ekonomi. När alla lager har flyttats ut på vägarna behövs det bara att besättningen på ett enda fartyg gör ett enda fel på fel plats och vid fel tidpunkt. Ett stopp i handelsvägarna mellan Asien och Europa betyder att fabriker och butikshyllor inte kan fyllas på.

Stoppet i Suezkanalen är inte det första exemplet på hur lätt dagens produktionssystem kan rubbas. För två veckor sedan berättade lastbilstillverkaren Volvo att man under försommaren kommer att tvingas stänga sina fabriker i två till fyra veckor. Orsaken är inte att det saknas efterfrågan. Volvo stoppar produktionen därför att det råder brist på halvledare, grundelementet i all den elektronik som omger oss i dag.

Tillverkare i Asien och USA

Av världens tre största tillverkare av halvledare finns två i Asien och en i USA. Tydligen räcker produktionen inte till, delvis beroende på att behovet av elektronik ökat under pandemin. Då tvingas lastbilsfabriken på Hisingen att stänga.

Det finns fler exempel. I Svenskt Näringslivs nyhetsbrev f+ beskriver chefen för Trä- och möbelföretagen hur hans medlemmar nu kämpar för att klara en global brist på träråvara. Problem med skadeinsekter och efterfrågan i bland annat USA har fått priserna att skena.

Fartygstransporter beskrivs också som ett bekymmer. Och det redan innan grundstötningen i Suez.

Teknikföretagens chefsekonom Mats Kinnwall varnar för fler flaskhalsar när ekonomin ska starta om efter corona runt om i världen. Det kommer att vara brist på fler råvaror.

När pandemin bröt ut för ett drygt år sedan var det många som kanske för första gången kunde se den globala ekonomi vi lever i. Den syntes i bristen på munskydd och skyddshandskar, och den syntes när fabriker fick stänga därför att det saknades komponenter att montera.

Globaliseringen syntes när vi kunde se hur känsligt vårt samhälle är.
Den här veckan har vi åter blivit påminda om den saken, av en 400 meter lång båt som strandat i den egyptiska sanden. I helgen kunde alla fartyg till sist passera, men det vi lärt oss under de dagar Ever Given stoppade väldens sjöfart borde påverka hur handel och ekonomi ska fungera i framtiden.

Följ ämnen i artikeln