Modelandet Sverige behöver en ny trend

Sverige är ett välkänt modeland, men nu behövs en ny hållbarhetstrend. Bilden är från Stockholms modevecka 2012, då V Ave Shoe Repair visade höstkollektionen.

Sverige är ett stilsäkert land. Varje sommar diskuteras det om shorts på stan är okej och vi har världsledande modeföretag som sätter Sverige på trendkartan. Just nu är det fokus på hösten och experter delar med sig av sina klädråd. Den som vill hålla det stilrent kan klä sig i beige sammet, ett par snygga skinnskor och en rutig halsduk. Luvtröjan kommer oväntat nog tillbaka och blir ett måste. Den mer vågade bör satsa på guldiga skor, utsvänga byxor med zebraknappar och en kappa med vida ärmar som utstrålar vem just du är.

Får det sämre och sämre

Inför hösten kommer det alltid nya trender. Men det finns en baksida. I våras intervjuade Aftonbladet Vina i Kambodja. Hon jobbar 12 timmar om dagen för sju kronor i timmen och syr H&M-kläder. Företaget har profilerat sig med att de försöker göra det bättre för arbetarna.

– Men vi får det bara sämre och sämre, sa Vina. Fabriken hade nyligen dragit ner på vattnet till de anställda, Vina tror det är för att arbetarna inte ska gå på toaletten lika ofta. I genomsnitt köper en person i Sverige 13 kilo kläder och hemtextilier per år. Dessutom slänger en svensk nästan 8 kilo varje år. Det är inte konstigt, i affärer som H&M kostar en t-shirt en femtiolapp. Då kan man shoppa, använda plagget några gånger och sedan slänga det. Men detta är allt annat än vad ett framgångsrikt klädland borde förknippas med.

Finns bara en vinnare

Aftonbladet gjorde ett samarbete med modebloggare som fick möta textilarbetare i Kambodja.

"De har makten att utnyttja folk i U-länder och få dem att sitta och sy dag in och dag ut för löner som de knappt överlever på" skrev bloggaren Lisa Tellbe om företagen sen. Att tillverka textil kräver dessutom enorma mängder vatten. Miljön förlorar på detta och arbetarna betalar våra billiga tröjor med sin hälsa, men företag som H&M tjänar miljarder på det.

En långsiktig trend behövs

Sverige är välkänt för trendsäkerheten. Men för att fortsätta vara ett modernt modeland är nästa steg att förändra köpvanorna och ställa krav på arbetsvillkoren för sömmerskor som Vina. Det borde bli höstens allra hetaste mode. Förhoppningsvis är det trendigt längre än silvriga skor och zebraknappar.

Följ ämnen i artikeln