Dieselkuppen – Åkesson gör att alla blir förlorare

Branschen tror inte på Kristerssons siffror om reduktionsplikten

I branschen är det ingen som tror på Ulf Kristerssons löfte om billigare diesel.

En sänkning av dieselpriset med fem och femtio kronor. Det utlovade Ulf Kristersson och de andra ledarna för Tidöpartierna i söndags. Striden om reduktionsplikten och om hur formuleringen ”EU:s miniminivå” skulle tolkas hade till sist avgjorts.

Några uträkningar av framtidens bensinpris har partiledarna tydligen inte gjort.

Från årsskiftet blir kravet på inblandning av biodrivmedel sex procent, för både bensin och diesel.

Det finns en sak näringslivet alltid vill ha av politiken. Fasta och förutsägbara villkor. Den som ska investera i nya produktionsanläggningar eller utveckla nya processer behöver veta vad som gäller.

Hade en överenskommelse

Sedan 2018 trodde bränslebranschen att man hade en sådan överenskommelse. Bolagens ansvar var att på ett förutsägbart sätt sänka utsläppen genom inblandning av biodrivmedel. På den uppgörelsen har investeringsbeslut och produktutveckling grundats.

Sedan i söndags gäller inte längre några besked.

Bränsleföretaget Preems presschef säger till Svenska Dagbladet att ”ingen i branschen” tror på statsministerns räkneövningar. Han varnar till och med för brist på diesel.

Kan bli brist

Det är helt enkelt inte säkert att det går att producera tillräckligt mycket fossilt bränsle så snabbt. Företagen har redan investerat för att ställe om sin produktion till allt med förnyelsebara råvaror.

Risken är stor att den produktionen nu istället kommer att gå på export.

Också på branschorganisationen Drivkraft Sverige är chefen, Jessica Alenius, irriterad. Till Sveriges Radio säger hon att regeringen bryter den överenskommelse som den bred politisk majoritet haft med bränslebolagen.

Reinfeldt ordförande

Fredrik Reinfeldt är för övrigt ordförande i Drivkraft Sverige.

– Branschen behöver kommersiella villkor som ska fungera över tid, säger hon.

Partierna bakom regeringen hade räknat med kritiken från miljörörelsen. Mindre biodrivmedel betyder att Sverige kommer att missa våra klimatåtaganden gentemot EU. Det är dåligt om vi vill undvika en klimatkatastrof, och det kommer att kosta en massa pengar.

Lovar andra åtgärder

Klimatminister Romina Pourmokhtari har lovat andra åtgärder, till exempel lägre hastighetsbegränsningar och högre trängselskatter.

Finns det någon som tror att hon kommer att få igenom det?

Rimligen inser man också att de egna väljarna är besvikna. Det är trots allt en bra bit kvar till de utlovade tio kronorna.

Problemet är dessutom trovärdigheten. Varken regeringspartierna eller Sverigedemokraterna har visat någon större talang när det handlar om att förutspå bränslepriser.

Folk kommer ihåg hur det lät i valrörelsen.

Frågan är dock om Kristersson och de andra också väntat sig ramaskriet från bränslebranschen?

Regeringen Kristersson har visat att man inte kan leverera fasta spelregler för företagen. För en moderat statsminister borde det svida, och fler än bränsleföretagen borde vara oroade.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.