Industrin stoppas när Ulf Kristersson velar

Fega klimatpolitiker kommer att drabba jobben

Ulf Kristersson betraktar produktionen av lastbilar på Volvo i Göteborg.

Ulf Kristersson gillar att hälsa på i fabriker. ”Jävligt läckert” utbrast han till exempel i höstas när han tittat på Northvolts batterianläggning i Västerås.

Statsministern tycks vara en generös natur. När han i onsdags hälsade på den Västsvenska fordonsindustrin hade han i alla fall bjudit med finansminister Elisabeth Svantesson.

Läckert med export

Vi förmodar att också Svantesson tycker det är ”läckert” med industrirobotar, löpande band och – kanske framför allt – svensk export.

Ett ministerbesök på en arbetsplats är alltid en lite stel historia. Höga chefer, lite malplacerad skyddsutrustning och en önskan att visa upp företaget från sin bästa sida. Risken är att Kristersson och Svantesson lämnade Volvo på Hisingen med en lite glättad bild.

Den svenska fordonsindustrin har enorma möjligheter. Volvo personvagnar, lastbilstillverkaren Volvo och Scania i Södertälje har alla stora ambitioner när det gäller klimatsmarta lösningar. Och omställningen pågår för fullt.

Storaffär

För någon vecka sedan tecknade Volvo kontrakt på upp till 1000 ellastbilar. Den största affären på området hittills. I sommar planerar Scania att stänga fabriken i Södertälje för att förbereda produktionen av elfordon. Och i början av juni ska Volvo cars visa upp sin senaste elbil i Milano.

Men den står också inför stora utmaningar, och på flera sätt kan Kristerssons regering göra dem ännu svårare. Det gäller naturligtvis energiförsörjningen där Tidöpartiernas ovilja mot vindkraft blivit ett akut hot mot industrins expansionsplaner, inte minst i Västsverige.

Kärnkraftverk som möjligen skulle producera ström om två mandatperioder är inte mycket att luta sig mot när det handlar om att investera miljarder. Den matchen får Ebba Busch nu ta med Sverigedemokraterna.

Krokben på flera sätt

Men politiken kan sätta krokben för fordonsindustrin på flera sätt. På Scania talar chefen, Christian Levin, klarspråk.

– Industrin har inte råd med fega klimatpolitiker, sa han nyligen till Dagens Nyheter.

Enligt lastbilsdirektören behöver biobränslen och klimatsmarta lösningar gynnas. Och fossilförbränning missgynnas. Idag går politiken som bekant ut på motsatsen.

Det riskerar att bromsa övergången till klimatsmarta lösningar, och det skapar en osäkerhet hos tillverkare och kunder. Långsiktigt kommer det att skada den svenska fordonsindustrin.

Vi kan bara hoppas att Kristersson och Svantesson uppskattade sina timmar i Göteborg. Och att de lärde sig något.


Är regeringens klimatpolitik på väg att bli ett hinder för den svenska industrins framtid. Och kan Ulf kristersson lära sig något av sina besök på fabriker som ställer om?

I chatten diskuterar Ingvar Persson med läsarna.

Denna chatt är stängd.

  • Ingvar Persson
    1 juni 2023

    Klockan har slagit halv och det är dags att stänga chatten. Jag vill tacka alla som bidragit.

  • 1 juni 2023

    Hej Ingvar,

    Jag förstår fortfarande inte varför klimatpolitik (och energipolitik) skall vara ideologiska? Framtidsavgörande frågor för Sverige. Jag föreslår en blocköverskridande överenskommelse för att få LÅNGSIKTIGA lösningar som gagnar både näringslivet och medborgarna. Kanske att hoppas för mycket.

    Vad tror du är anledningen till att regeringen är så handlingsförlamad och passiv? Bara prat och utredningar. Gäller för övrigt också regeringar före den nuvarande. Som medborgare känner man ingen trygghet, det finns ingen som leder. Inga visioner, inget framtidshopp. Varför?

    Kerstin Olsson

    Hej Kerstin.

    Först ska jag säga att du så klart har rätt när det gäller överenskommelser. Det är ju aldrig ens fel när två träter, men vi har ett problem med en regering som är uttalad motståndare till blocköverskridande överenskommelser.

    Och orsaken? Det parlamentariska läget är säkert en. Regeringen är beroende av Sverigedemokraterna, och de är beroende av att blockpolitiken är precis så cementerad som den är idag. Det är det nog bara väljarna som kan ändra på.

    Ingvar Persson
  • 1 juni 2023

    Hej Ingvar,

    Politiker är hycklare.

    Vanligt folk ska inte kunna flyga medans de far runt kors & tvärs. Många gånger kunde de istället haft ett gigitalt möte eller tagit tåget.

    Lovis

    Hej Lovis.

    Jag tror i och för sig att det är bra att politiker reser runt och lär sig. Men det är klart att vi alla borde ta tåget när det är möjligt.

    Ingvar Persson
  • 1 juni 2023

    Nu är ju inte biobränslen bra för klimatet utan det är ren elkraft som är att föredra.

    Mimmi

    Hej Mimmi.

    Biobränslen har sina begränsningar, speciellt på kort sikt. Jag törs nog ändå säga att det är bättre att använda bränslen som förnyas än att pumpa upp fossil olja eller bryta fossilt kol för att till exempel driva de bilar som trots allt finns och kommer att finnas i ganska många år.

    Att sedan till exempel stålindustrin arbetar med processer där kemin blir annorlunda och kolet kan uteslutas är förstås ännu bättre.

    Ingvar Persson
  • 1 juni 2023

    Godmorgon,frågan är lite felställd,är SD klimatpolitik på väg att bli ett hinder för företagen.Oavsätt vad regeringen vill så blir det som SD säger alltså bara kärnkraft,det innebär att om det finns några företag kvar som vill etablera sig i Sverige om ca 10-15 år

    kittenkarlsson57

    Hej Kitten.

    Det är en dyster bild du målar upp. Jag önskar att jag kunde säga emot.

    Ingvar Persson