Snuskburgare är dåligt för magen och ekonomin

Burger Kings hygien under lupp

Aftonbladet har granskat Burger King, och resultatet är inte fagert.

Reklam och verklighet hänger sällan ihop.

I hamburgerkedjan Burger Kings reklam visas exempelvis inte upp bilder på mögligt bröd, kyckling som legat på varmhållning i timmar eller personal som inte tvättar händerna efter toalettbesök och sedan glatt går ut och serverar gästerna mat med en extra krydda av toalettbakterier.

Så ser verkligheten dock ut på Burger King, enligt den granskning av kedjan som Aftonbladet gjort. En granskning som föranlett Burger King att lova bot och bättring.

Inte en struntsak

Det här kan ju tyckas vara en struntsak, men det är det inte. Matsnusk riskerar leda till matförgiftning som utöver att generera ganska ovärdiga toalettbesök i värsta fall kan leda till döden. Och det är dessutom något som kostar samhället pengar.

Det finns trots allt skäl till varför Livsmedelsverket uppmanar oss att anmäla till miljö- och hälsoskyddskontoren i våra kommuner om vi tror att vi blivit matförgiftade vid exempelvis ett restaurangbesök.

Men vi svenskar är ganska dåliga på att anmäla sånt här. Bara mellan 2000–3000 fall anmäls årligen, de flesta kräks upp det onda och går vidare. Livsmedelsverkets bedömning är dock att runt 500 000 svenskar årligen blir matförgiftade. Vilket beräknas generera kostnader på runt en miljard årligen.

Sverige internationellt sett bra

Sverige har genom åren varit bra på just livsmedelssäkerhet och hygien. Det har inneburit restriktiv antibiotikaanvändning i jordbruket och att exempelvis salmonella är förhållandevis ovanligt i Sverige i jämförelse med många andra länder.

Vi måste kunna lita på maten vi äter, svårare än så är det inte. Att vi har ett byråkratiskt förhållningssätt i Sverige till hur och var maten vi äter lagas är faktiskt bra eftersom det är ett enkelt sätt att bespara människor lidande men också samhället kostnader.

Tvätta händerna

Det går inte att prata livsmedelshygien och det svenska förhållningssättet till mat utan att också prata skolan. De där hemkunskapslektionerna som lärt svenskarna saker som att aldrig, aldrig, aldrig äta kyckling som inte är genomstekt.

Att hålla nere matsvinnet är såklart bra, precis som att faktiskt våga lita på vårt smak- och luktsinne för att avgöra om mjölken går att dricka eller inte. Men tyvärr visade också Skolinspektionens granskning som publicerades i våras och refererades till av bland annat Svenska Dagbladet att det finns brister i hemkunskapsundervisningen i Sverige. Bland annat rörande just detta med livsmedelshygien. Dessutom har forskning visat att kunskapsluckor funnits bland landets högstadieelever om saker som vikten av att tvätta händerna.

Eftersom det ofta är yngre individer som arbetar på landets snabbmatsställen har företag som Burger King ett extra stort ansvar för sin personal.

Girighet får inte gå före en säker livsmedelshantering och utbildning av personalen. Hur det kan gå när respekten för både maten och kunderna brister, visar tyvärr Aftonbladets granskning tydligt.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.