Inför alkolås på elsparkcykel nu

Jag orkar inte se en till faceplant

En samhällsfara? Ja, det kan man nog kalla elsparkcykeln om de inte får ett alkolås på sig snart.

Även om de anses vara ett klimatvänligt transportmedel, så är elsparkcyklar ändå fruktansvärt irriterande. Nu för tiden slipper man i alla fall snubbla över fadäset på trottoaren, då det äntligen utfärdats parkeringszoner.

Men trots parkeringsregler är elsparkcykeln, i mångt och mycket, fortfarande en samhällsfara. Det vet alla som någon gång gått eller åkt bil i en svensk storstad.

Men elsparkcykel-föraren är även en fara för sig själv. Något jag bevittnat flera gånger, som i somras när jag och en vän var på väg hem från en klubb.

Under promenaden svischar en man i 35-årsåldern förbi oss på en elsparkcykel. Inget märkvärdigt med det, förutom det faktum att han sekunden därpå slutar svischar. Istället tvärbromsar han, voltar över styret och faceplantar rakt ner i asfalten.

Nej, han bar inte hjälm.

Som tur var tog han sig upp snabbt, men hans ansikte var täckt i blod. Vi ringde efter ambulans. Efteråt var vi skakade, men vi hann knappt gå mer än 50 meter förrän vi möter ett nytt gäng medelåldersmän på elsparkcyklar nedför en kullerstensbacke.

Du kan aldrig ana vad som hände sen.

Jo, det kan du säkert eftersom 54,4 procent av alla olyckor på elsparkcyklar sker när föraren är alkoholpåverkad. Dessa förfriskade män var inte ett undantag. På väg ner för backen föll en av dem huvudstupa. Som av ett mirakel klarade han sig utan någon skråma. Men det hela fick mig och min kompis att yttra: män över 35 år borde väl inte få åka elsparkcyklar?

Eftersom idén nog skulle kunna anmälas till Diskrimineringsombudsmannen på momangen, reviderade vi tanken till att det åtminstone borde finnas något alkolås för fordonet.

Dessutom visar statistiken att det faktiskt är åldersgruppen 16-25 år som oftast skadas i trafiken, och skillnaden mellan kvinnor och män är inte så stor.

Överläkaren Ioannis Ioannidis på Centralsjukhuset Karlstad håller med. Förra året kommenterade han en elsparkcykel-olycka till P4 Värmland. Då sa han att “det bästa av allt skulle vara att införa alkolås. Det förhindrar inte alla olyckor. Men det begränsar allvarlighetsgraden.”

Hur alkolåset skulle funka i praktiken är en annan fråga.

Företaget Vois lösning på problemet var för några år sen att installera ett spel, byggt på reaktionsförmåga, mellan 01.00 - 04.00. Klarade användarna inte spelet, rekommenderades de att ta ett annat färdmedel.

Vois idé är god i teorin. Men i praktiken är det bara för användaren att ta en elsparkcykel från ett annat märke istället. Därför behövs det lagstiftning. Om alkolåset utformas som app eller inte, är mindre relevant.

Men en förändring måste till snarast. Utgången kan faktiskt bli livsfarlig. Dessutom orkar varken jag – eller vården – se en faceplant till.