PostNord vägrar att dela ut brev

Hjulstabor har inte fått någon post på två veckor.

I snart två veckor har 200 hushåll i Stockholmsförorten Hjulsta inte fått någon post utdelad. PostNord har infört ett skyddsstopp och menar att de inte kan garantera brevbärarnas säkerhet i området, rapporterar lokaltidningen Mitt i.
Under tiden får hjulstaborna hämta sin post på PostNords kontor i Rinkeby centrum – men bara mellan klockan sju och tio på morgonen. Gamla och sjuka måste promenera i drygt 40 minuter för att ta sig till Rinkeby. Sedan är det lika lång väg tillbaka.

Känner inte igen brevbärarnas bild

Hjulsta består av miljonprogramhus med en hög andel utlandsfödda hyresgäster. Här bor sex tusen invånare, men området saknar ett centrum och har varken bankomat eller ens en större livsmedelsaffär. Bland unga brukar det skämtas krasst om att Hjulsta inte ens syns på GPS:n.
Men det är inte så att brevbärarna inte hittar dit. Enligt PostNord känner deras anställda inte sig trygga i Hjulsta efter att ha utsatts för hot. På stadsdelsförvaltningen i Spånga-Tensta ställer man sig frågande till brevbärarnas oro. Ditte Westin är trygghetsansvarig för stadsdelen och känner inte igen bilden.
– Vi har fältassistenter och medborgarvärdar ute dagligen och de känner inte igen den typen av social oro, säger hon till Aftonbladets ledarsida.

Fastighetsbolaget har erbjudit stöd

Några polisanmälningar har inte heller upprättats. Till Mitt i-tidningarna säger Camilla Törnkvist, områdeschef i Västerort för Postnord, att det beror på att medarbetare inte har velat gå vidare med någon anmälan.
Sedan 2008 äger fastighetsbolaget Einar Mattsson hyreshusen i Hjulsta. De är kritiska till hur Postnord hanterar problemet. Fastighetsbolaget har satt in extra väktare och åtgärdat belysning. De har till och med erbjudit sig att göra brevbärarna sällskap till de aktuella gatuadresserna. Men enligt Einar Mattsson har PostNord inte ens återkommit med vilka åtgärder som de kräver för att få i gång postutdelningen igen.

Det är allvarligt om brevbärarnas arbetsmiljö inte skulle vara säker. Men det är också allvarligt att hundratals oskyldiga människor inte får sin post.

Rätt att få sina räkningar

Det är heller inte bara i Hjulsta som postutdelningen inte fungerar som den ska. Uttrycket "som ett brev på posten" har i folkmun fått tillägget "– som den var förr". Människor litar helt enkelt inte längre på postgången.

Förra månaden aviserade PostNord nya stora neddragningar på personalen. Drygt 700 anställda beräknas bli uppsagda. Sedan sammanslagningen med danska posten 2009 – då Posten bytte namn till PostNord – har brevhanteringen kapsejsat.

Det börjar likna ett allvarligt demokratiproblem.

PostNords främsta uppgift är att dela ut brev i tid. Om man inte klarar av det får regeringen ingripa. Folk har rätt att få sin post, och det är faktiskt orimligt att människor som bor i en storstad ska behöva gå tre kilometer för att hämta ut sina räkningar.

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

Följ ämnen i artikeln