Totalförbjud mobilen i bilen

Det får vara slut med sms:andet bakom ratten.

Det är midsommardag och festen är över. Trots bakfyllan kommer många att sätta sig i bilen i dag, man måste ju hem och risken att åka dit har minskat. Allt fler kör rattfulla, men färre åker dit.
Polisens kris märks också på vägarna där nykterhetskontrollerna mer än halverats. Tidningen Motor konstaterar att antalet anmälda rattfylleribrott har minskat medan alkoholpåverkan bland de trafikdödade har ökat. Det har blivit farligare på vägarna.

Varje kraschad bil

Nu har det gått 20 år sedan riksdagen antog visionen om noll döda i trafiken och till en början sjönk dödstalen. På senare år har den kurvan planat ut och numera går det inte en dag utan att trafikolyckor toppar tidningarnas webbsajter. Varje kraschad bil är en tragedi.
Fler målade polisbilar måste ut på vägarna för att kontrollera och avskräcka. Men varje midsommarfirare måste också själv inse att en bakfull förare riskerar andras liv. Det handlar inte om att klara sig undan kontroller, det handlar om att klara livhanken.

Förbjud fipplandet

När regeringen nu dammar av nollvisionen måste allt fipplande med mobiler bakom ratten förbjudas. Det är provocerande att vuxna människor tillåts sitta och sms:a med ena ögat på mobilen och i bästa fall det andra på vägen. Möjligtvis är det redan förbjudet, den gällande lagstiftningen är mycket vag. Sedan fyra år tillbaka får man inte använda mobiltelefon under färd om det "inverkar menligt på framförandet av fordon".
Det är en skrivning som svenska bilister tolkat som - fritt fram.
För precis som med rattfyllorna ökar också rattsurfandet. Svenska bilförare sms:ar mest i Europa. En undersökning från försäkringsbolaget If visar att 25 procent av bilförarna mellan 18 och 44 år sms:ar medan de kör. Undersökningen visar också att nästan hälften mellan 18 och 44 år dessutom pratar utan handsfree.

Lagen får sätta stopp

Motormännen konstaterar att risken för att råka ut för en olycka ökar med 23 procent för den som sms:ar bakom ratten. Så här kan det inte fortsätta. Transportstyrelsen har redan föreslagit ett förbud för bilförare att ha en mobiltelefon i handen. Kommunikationsminister Anna Johansson är positiv och hon har en riksdagsmajoritet bakom sig, så vad väntar hon på?
Om svenska bilister inte har kontroll över sitt körande får lagstiftningen helt enkelt sätta stopp för dem.