Kristerssons uttalande dryper av klassförakt

Han säger ”auktoritet” men menar auktoritär

Ulf Kristersson tycker att den nuvarande regeringen inte har auktoritet eller inger respekt.

Ulf Kristersson utsåg sig som bekant till vinnare redan under valnatten hösten 2018. "Den här regeringen har gjort sitt, den måste avgå", som han sa i SVT trots att röstsiffrorna visade att de forna Allianspartierna hade fått ett mandat mindre i riksdagen än det rödgröna blocket.
Nu är det ett år kvar till valet och M-ledaren har kastat gamla principer om att aldrig samarbeta med Sverigedemokraterna över bord. Det är tydligt att han börjar känna vittring av Rosenbad. Planeringen av en M-KD-regering med stöd av SD och Liberalerna är i full gång. I en intervju med Dagens Nyheter säger han att den nuvarande regeringen har "tappat auktoritet" för att lösa problem över huvud taget.

Respekt och auktoritet

Det spelar ingen roll att Finanspolitiska rådet precis berömt regeringens sätt att hantera ekonomin i coronakrisen, att skjutningar och sprängningarna minskar och hundratals gängkriminella sitter häktade, samt att svenska folket generellt sett är rätt nöjda med att inte ha fått husarrest under pandemin som resten av världen. Ulf Kristersson tycker ändå regeringen är värdelös.
Till DN säger han att det viktigaste vid ett maktskifte nästa höst är att "tillsätta statsråd som är riktigt respekterade människor. I dag har vi ett stort antal ministrar som brister i det avseendet, som inte är människor som inger riktig auktoritet hos andra människor."

Underförstått att Sverige inte bör ledas av människor med bakgrund som svetsare eller i vårdyrket.

Det finns ett ord som bäst beskriver Ulf Kristerssons syn på en socialdemokratiskt ledd regering: klassförakt.

Inget ståndsamhälle

Och vad menar Kristersson med "auktoritet"? Eftersom han inte förtydligar det kan man misstänka att den SD-flirtande M-ledaren i själva verket menar auktoritär. Eller tror han att auktoritet är en pose? Att kavla upp de vita skjortärmarna mot invandrare på Instagram? Att bära flådiga flanellkostymer i Agenda? Att använda tonläget hos en självgod magister inför en ovanligt stökig mellanstadieklass?
Hur mycket Ulf Kristersson än drömmer om det gamla ståndsamhället när folket fick rätta sig efter adeln och borgerskapet har vi sedan hundra år något som kallas för demokrati. Och i en demokrati är respekt och auktoritet ingen födslorätt eller något man får av pengar och status, utan något man som politiker faktiskt måste förtjäna.

Chatta med Jonna Sima om ledartexten klockan 09:00. Skicka in din fråga redan nu!

Denna chatt är stängd.

25 maj 2021

Tack för frågor och engagemang. Hoppas ni får en bra dag!

25 maj 2021

Ulf Kristersson är ingen liten skit, det är få partiledare som har lika lång politisk erfarenhet som han. Men någon erfarenhet från arbetslivet har han inte så vitt jag vet. Förutom att ha varit ordförande för Adoptionscentrum under en period då deras verksamhet kantades av oegentligheter, som DN har rapporterat om. https://www.dn.se/sverige/ulf-kristersson-jag-vill-se-en-vitbok-over-adoptionerna/

• 25 maj 2021

Kan inte Ulf Kristersson bara krypa ner i hålet han kravlat sig upp ifrån!!! Arrogant liten skit som är så bedrövlig i sättet han vill göra sig hörd på. Vindflöjel och glömmer tydligen att han har famljemedlemmar som räknas som invandrare och vill ändå samarbeta med SD...helt obegripligt att han håller på!!!

Anonym
    25 maj 2021

Så kan det vara, alla har rätt till en åsikt.

• 25 maj 2021

Håller verkligen inte med! Skrivet så partiskt och tendentiöst och - faktiskt - drypande av (omvänt) klassförakt

Thomas