Alla ovaccinerade bör få en kallelse

Det fungerar för cellprovtagning och mammografi

En kallelse med post med datum, tid och plats. Så enkelt har det varit för Uppsala att få ovaccinerade att faktiskt vaccinera sig. Medan det talas om vaccinklyftor i landet, och regeringen erbjudit över 40 miljoner kronor till regionerna för att nå fler, så är det trots det inte många fler regioner som hängt på framgångsreceptet.

Det betyder inte att precis alla kommer vaccinera sig. Men jämför vi med hur andra regioner försökt sluta vaccingapet och ”nå ut” så är det märkligt att inte fler följer detta exempel. Det var många som redan i början av vaccinationen påpekade att det vore en klok idé att skicka ut kallelser. Sedan följde en kaskad av mobilappar som hängde sig, felöversatta informationsaffischer och vaccindoser som stod på hyllan.

I region Stockholm försökte regionpolitiker skylla ifrån sig.

Skyller på andra

Antingen var det inte tillräckligt med vaccin eller så försökte man vaccinera stora delar av vårdpersonalen innan de äldsta och sköraste fick sitt skydd. Men det slutade inte där.

De första doserna till allmänheten gick till de som hade kontakter, kunskap och kunde ta sig till tiderna som släpptes i innerstaden. Ytterstaden fick vänta. Där fanns inte lika många som kände rätt personer eller följde tidningarnas ”flashar” om nysläppta tider. För att inte tala om de äldre som inte fick hjälp med att ladda ner rätt appar och boka en tid. Men det är inte bara i fattiga områden som har vita fläckar på sin vaccinationskarta.

Män är ovilliga

Män verkar generellt mer ovilliga till att vaccinera sig. Om det är en trotsaktion, svårt att ta in information eller slapphet är oklart. Men är det ren lathet så skulle en kallelse kunna underlätta för även de största slöfockarna. Då behöver du inte göra något annat än att faktiskt dyka upp.

Det finns många exempel på när en enkel kallelse kan rädda liv. När det gäller cellprovatgning och screening för bröstcancer så påverkar det hälsan och livet. Trots det skulle nog många missa att boka in de tiderna själva. Kanske för att vi ofta inte ser längre än näsan räcker, när livet och vardagen kommer i vägen för det som egentligen är det viktigaste.

Informationskampanjer i all ära, men skicka ut en kallelse så kommer vi nog få godare resultat än med kassa reklamskyltar på språk som ingen förstår.