Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingrid, Inger

Folk rånas på allt de har – regeringen tittar på

238 000 bedrägeribrott och inget händer

Allt fler svenskar utsätts för bedrägerier. Många som blivit av med sina besparingar känner stor skuld och skam.

I helgen skrev Aftonbladet om Volker Eduard Ströhlein som blivit av med 600 000 kronor i telefonbedrägerier. Han berättar hur han utsatts för utpressning av en person som manipulerat hans dator.

Vad som såg ut att vara ett säkerhetsprogram från Handelsbanken var i själva verket fejk. Bedragarna länsade hans konto i sex olika transaktioner. Någon hjälp från sin bank Handelsbanken har han inte fått.

– Jag känner mig utnyttjad och maktlös, säger Volker Eduard Ströhlein.

Han är långt ifrån ensam om den upplevelsen.

238 000 bedrägeribrott

Bedrägerier är numera den brottstyp som ökar mest i Sverige. Det sker både mot privatpersoner och företag.

Förra året anmäldes drygt 238 000 bedrägeribrott, enligt Brottsförebyggande rådet. Det är en ökning med 22 procent jämfört med året innan.

Branschorganisationen Företagarna har slagit larm om att 40 000 företagare utsätts för telefonbedrägeri varje år. Företagarna vill se mer hjälp från myndigheter och banker.

Pensionärer är en annan grupp som de kriminella riktar in sig på.

Tre av tio pensionärer

Enligt Pensionärernas riksorganisations ”pensionärsbarometer” har tre av tio pensionärer blivit utsatta för bedrägeriförsök det senaste året. Alldeles för få brott blir uppklarade och ännu färre får tillbaka sina pengar, enligt organisationen.

Efter Uppdrag Gransknings reportage ”Bedragarna” i våras var de politiska reaktionerna starka. I reportaget fick man följa kriminella på den spanska solkusten som ringde och lurade och utpressade äldre svenskar på pengar.

Justitieminister Gunnar Strömmer (M) och finansmarknadsminister Niklas Wykman (M) lovade då lagskärpningar. I höstbudgeten har 650 miljoner vikts till att stärka polisens, Ekobrottsmyndighetens och Skatteverkets arbete mot bedrägerier. De föreslår också att ett finansiellt underrättelsecentrum ska inrättas.

Men det räcker inte.

Bankernas ansvar

Bankerna måste tvingas att ta ett större ansvar. Sedan 2022 finns en vägledande dom i Högsta domstolen som säger att en privatperson som utsatts för telefonbedrägeri med bank-id, och där obehöriga transaktionen gjorts från konsumentens konto, ska få ersättning av sin bank.

Bara när kunden anses ha agerat ”särskilt klandervärt” är personen ansvarig för hela transaktionen.

Just den formuleringen verkar ha blivit ett kryphål för bankerna. Det visar att lagen inte är tillräcklig. Om regeringen menade allvar med sin upprördhet efter Uppdrag Gransknings avslöjanden borde de skärpa bankernas ansvar.

Om de inte gör det var bara allting politisk teater.

Följ ämnen i artikeln