Icas skamlösa grepp: lurar pensionärer
Inför PRO:s kontroll sänks plötsligt matpriserna
Under de senaste åren har matjättarna Ica, Axfood och Coop tagit varje chans att krama mer pengar ur redan pressade svenska hushåll.
När kostnadskrisen var som tuffast höjdes priserna mer än vad som kunde motiveras av handlarnas omkostnader. Det spädde på inflationen. Det slog hårt mot barnfamiljer.
Den enes nöd har blivit den andres miljardvinst.
Matjättarna har kunnat bete sig så här på grund av den unikt usla konkurrenssituationen i Sverige. Priserna pressas inte. I stort sett alla butikskedjor är kopplade till antingen Ica, Axfood eller Coop. Den maktpositionen har de utnyttjat skamlöst.
Hur skamlöst? Nya siffror synliggör att man börjat blåsa pensionärer.
Radikalt knep
En rapport från oberoende sajten Matpriskollen visar nämligen att priserna på vissa varor plötsligt rasat mellan den 19 och 26 oktober. Hos vissa Willys-butiker var sänkningen hela 25 procent. Bland Ica Maxi-butiker har en del priser minskat med 24 procent.
Vad nu? Har kedjorna till slut börjat minska sina vinster i stället för att klämma åt kunderna, kanske någon undrar?
Glöm det. Förklaringen är råcynisk. Under just den här perioden av året genomför Pensionärernas Riksorganisation, PRO, en årlig undersökning för att visa var de billigaste matkassarna finns. Mätningen har gjorts sedan 1991 och brukar få stort genomslag.
Metoden är enkel: hundratals pensionärer ger sig ut i butikerna och noterar priser. Kedjorna vill nu lura dem till att kora just deras matkasse som billigast och sedan använda det i sin marknadsföring.
Räds inga metoder
Det har funnits tendenser till prissänkningar tidigare vid just den här tiden på året när PRO-undersökningen görs. Men så här radikala förändringar har inte skett tidigare.
– Det är bra för konsumenterna att priserna sänkts, men förtroendemässigt för branschen är det inte bra, påpekar Ulf Mazur, vd för Matpriskollen.
Det kan man lugnt säga.
PRO bör för all del göra sina mätningar mindre förutsägbara, men det ursäktar såklart inte på något sätt kedjornas agerande.
Måste splittras
Om de är beredda att göra så här för att lura pensionärer, fundera då på vad de kan tänkas göra när regeringen under nästa år halverar matmomsen för 16 miljarder kronor. Tanken är att minskningen ska få direkt genomslag i form av sänkta priser. Men nog kan du ge dig tusan på att matjättarna kommer försöka hitta sätt att öka sina marginaler.
Regeringens förhoppning är att en ”matpriskommission” ska kunna bevaka att dagligvaruhandeln gör rätt för sig. Det kommer inte räcka. Om inte kommissionen får Stasi-inspirerade övervakningsverktyg kan vi nog räkna med att delar av satsningen på ett eller annat sätt kommer smygas ner i handlarnas fickor.
Det finns bara en verklig och långsiktig lösning: splittra upp matjättarna. Öka konkurrensen. Marknaden för livsmedel är inte vilken marknad som helst. Svenska folket ska inte behöva leva med ett matoligopol som cyniskt lurar pensionärer.
