Talmannen ska inte vara Margaux Dietz

Ju mer show det blir av politik, desto mer kommer makten undan med

Publicerad 2021-12-05

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Han kallar sig för talman.andreas.norlen på Instagram. Med rekordmånga statsministeromröstningar har han hamnat i centrum. Mer än vi är vana att en talman ska göra. Och det är en uppmärksamhet han inte har något emot.

Efter de senaste vändningarna i riksdagen har han börjat dyka upp på Instagram, trots att man inte följer honom. Genom sponsrade inlägg från sitt talmanskonto betalar han för att nå ut till folk. Något överraskande för de som skrollar igenom kändisar och vänner att nu få upp en uppklädd Norlén, både på bankett på slottet och i matbutiken.

Gillar uppmärksamhet

Talmannen är moderat, och råkar även finnas med på moderaternas riksdagslista. Men det är nog inte det som driver honom att sponsra sina inlägg i sociala medier. Med stor sannolikhet handlar det helt enkelt om att klänga fast vid uppmärksamheten. Plötsligt tror han, som vilken influencer som helst, att hans inköp på Ica och klädsel på fest är av allmänintresse. Men när det kändisskap han har är byggt på just hans roll som talman blir det knepigare.

Det är en sak att mänskliggöra en offentlig roll, men när det är det högsta ämbetet efter kungen borde han ha tänkt till. Det är att göra nöje av politik. Det behöver inte alltid vara av ondo att göra politik mer lättillgänglig, och kanske lite mer underhållande. Och medan talmannen beter sig som en influencer, så gör influencers även det motsatta.

Margaux Dietz kändisskap började med en omtalad förlossningsfilm. Sedan dess har hon varit programledare och författat ett par barnböcker. Hon har även gett sig in i politisk journalistik. Nu senaste intervjuade hon Irene Svenonius, Stockholms högst uppsatta politiker när det gäller sjukvårdsfrågor. Och det var många som höjde på ögonbrynen.

Kafferep istället för granskning

”Intervjun” skulle handla om den krisande förlossningsvården men påminde mer om ett kafferep. Granskande journalister som haft svårt att få en intervju med politikern såg henne i stället ställa upp hos en kändis. En annan som fått kritik för att göra med show av politik än att prata innehåll är TV4:s kommentator Marcus Oscarsson.
Nyligen gick journalisten Max Karlsson igenom hur Oscarsson får politik att låta mer som ett spel och strategi, utan att närma sig innehållet. Hela hans strategi i sociala medier är att skruva till redan skrivna nyheter med en platt ”analys”.

Man vill inte vara en glädjedödare. Det är enkelt att förstå hur uppmärksamheten blir ett beroende, och varje gilla-markering blir en källa till dopamin. Men ju mer show det blir av politik, så får vi desto mindre granskningar och riktig kritik av makten. Något som knappast hjälps av en talman beroende av sociala medier.