Coca-cola cowboys och Kalashnikov-kamrater

Västerländska företag lämnar Ryssland

I Ryssland tar McDonalds ner skylten.

McDonalds lämnar Ryssland. 850 restauranger ska säljas. 62 000 anställda, som en halvstor svensk kommun, ska få en ny arbetsgivare. Men framför allt försvinner den klassiska logotypen ur den ryska gatubilden.

Med sitt anfall på Ukraina har Vladimir Putin inte bara ställt den europeiska säkerhetsordningen på ända. Han är dessutom på väg att föra världen tillbaka till en tid när det gick en järnridå genom Europa. Och genom populärkulturen och vardagens konsumtion.

Jeans till svartabörspriser

På den östra sidan måste jeans, LP-skivor och nästan allt handlas till svartabörspriser. I väst kunde konsumenter köpa jättebilliga kopior av Fiat-bilar och fotopapper som tillverkats i öst och exporterats för att få in hårdvaluta.

Vardagens kalla krig utspelade sig inte bara i John Le Carrés skuggvärld, utan lika mycket på marknaden och i modet.

1985 sjöng Joakim Thåström om kalashnikov-kamrater och coca-cola cowboys. Alla kunde känna stöveltrampet i Imperiets låt. Kapprustningen pågick, precis som den kulturella kampen om idealen.

Därför kunde hamburgare och musik bli lika politiskt som massrörelser och statsidrott.

Popmusiken segrade

I efterhand kan man säga att popmusiken och McDonalds besegrade pionjärer och kulstötare.

McDonalds är inte det enda internationella företag som nu stänger butiken i Ryssland. Coca-Cola, Pepsi och Starbucks har antingen lämnat landet eller satt affärerna på paus. Renault säljer sin majoritetsandel i biltillverkare AvtoVAZ. Där byggdes en gång de billiga Fiatkopiorna. Oljebolaget Shell har sålt sina tillgångar, finska Fazer också.

Skogsbolaget Stora Enso har sålt två sågverk och tre anläggningar för tillverkning av wellpapp. SKF har bestämt sig för att lämna Ryssland. Volvo har stoppat service och produktion, men tvekar om framtiden.

Sovjetlik vardag

Den politiska ledningen i Kreml håller på att skapa en sovjetlik vardag för befolkningen. Och det handlar inte bara om propagandan i medierna, hemliga poliser eller militarisering. De flesta, inte minst alla som blivit rika under Putins styre, kommer antagligen att sakna hamburgare och lyxiga bilar från Tyskland eller Sverige lika mycket som yttrandefriheten.

Priset för Putins stormaktsambitioner betalas inte bara på slagfälten i Ukraina. Priset är också att vi ser den kulturella och kommersiella järnridån resa sig igen.

Kreml har förlorat den matchen tidigare. 1989 stod coca-cola cowboys som vinnare.


Västerländska företag lämnar nu Ryssland som en reaktion på kriget i Ukraina. Vi kan stå inför en situation som liknar tiden innan murens fall när vardagen för människor i öst och väst skilde sig åt.

Är det rätt av McDonalds och andra företag att lämna Ryssland? Och vilka konsekvenser kommer det att få för människor där och här?

I chatten diskuterar Ingvar Persson med läsarna.

Denna chatt är stängd.

  • Ingvar Persson
    19 maj 2022

    Jan fick sista ordet. Klockan har passerat halv och det är dags att stänga chatten. Jag villl tacka alla som bidragit med frågor och synpunkter.

  • Ingvar Persson
    19 maj 2022

    Hej Jan.

    Det där är en fråga jag nog inte törs svara på. Men det tycks ju trots allt växa fram en opposition. Om det sedan leder till mer eller mindre demokrati kan nog bara historien avgöra.

  • 19 maj 2022

    Tror du att det Ryskafolket får en ärlig chans att störta Putin på något sätt.

    Nu är dom blir mer o mer isolerade .

    Tycker det är bra att väst markerar .

    Men det behövs mer sanktioner.

    Jan
  • Ingvar Persson
    19 maj 2022

    Hej Vladimir.

    Det kan man förstås undra. Jag utgår från att frågan är retorisk, men som historien visat är det inte alltid bara det vi behöver för att överleva som vi längtar efter.

  • 19 maj 2022

    Hur skall de överleva utan McDonalds ?

    VLADIMIR BRIAZQUINE

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.

Följ ämnen i artikeln